E85 har högre oktantal. Motorn stäler in förbränning efter hur effektivt bränslet fungerar. E85 ger ger ungefär samma effekt som du får på 98 oktan jämfört med 95.
De gånger jag tankat bensin så blir bilen trögare i registret. Det märks mycket, om man som jag, kör 99% på E85. Som jag skrivit i tidigare inlägg så skulle jag uppskatta skilnaden från 1.500-4.500 rpm till mellan 5-10%. Dock kommer du inte få högre toppefekt då Volvo reglerar detta elektroniskt och genom laddtryck.
Om man går in på
http://www.rri.se och tittar på ex S40/V40 så finns det verkliga grafer både med och utan E85. Som ni kan se i de graferna så skiljer inget i toppeffekt men i princip hela regisret ligger E85 (1,8F) högre än motsvarande bensinmotor (1,8).
Dock har jag inga bevis för detta förutom det du kan se på RRI men det gäller ju 1,8F och inte 2,5FT. Dock tror jag att effekten på en turbomotor är ännu större.
Edit: Dock är det mycket annat som påverkar (yttertemperatur, luftfuktighet, status på luffilter, bränslekvalitet etc) så om man skall vara 100% säker så skall man testa två samma motor under identiska betingelser vilket är omöjligt att göra mellan två tankar. De går bara att göra i lab-miljö
http://www.garaget.org/Racetwin2
The S rides low on fat noisy tires. It has a harsh, bone breaking ride that jiggles your jowls and rattles the trim. It is as loud and as uncomfortable as Rod Stewards leopard skin disco trousers - Jeremy Clarkson