Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DanneR
Hej!
Växellådan i min bil började slira lite i höstas, kom ibland, sen blev det värre så den drev väldigt dåligt.
Nu så har jag testat att fylla olja i den. Drog ur stickan och körde ner en slang. Bilen har stått i c:a 4-5 månader. Jag tog ur stickan och då låg den på normalt, oljan har väl troligen runnit ur alla växlar o så när den har stått?
Sen körde jag ner stickan igen och drog upp den, då började det rinna ur olja ur hålet till stickan! Och bilen var INTE igång. Hur ska man lyckas fylla på olja om den trycker ur sig där man ska fylla på? Har runit ur kanke 7 dl olja så det kan ju inte vara för mycket olja i den? Skumt. Tacksam för svar. / Danne
Användarvisningsbild
av Sevenfold
verkar vara väldigt skumt,, har du bytt olja nångång?
fyllt på för mycket/för lite olja?
vad för olja kör du med?
hur långt har bilen gått?
slirar den när den bara e kall?
av DanneR
Bilen har gått ungefär 24000. Har inte bytt olja på den när jag har haft den. C:a 2 år. Den började slira när ja va ute o åkte, så då var den ju typ varm sen har det vart lite till o från men det märks mest när den har varit kall. Oljan jag försökte slå i är från volvo. Började tänka om det är nå programvara-fel eller nå?
Användarvisningsbild
av Sevenfold
ok, njae det e nått mekaniskt fel.
volvo olja e bra,
hugger det vid gaspådrag? ej vid K-D
och slirar mellan växel byten?
av Frostis
Hej du vet att motorn ska var varm och gå på tomgång när du ska kolla automatoljan.
av DanneR
Svarar på båda här. Den hugger inte vad jag har märkt men kan växla hårt ibland. Men det kanske inte är konstigt på en låda som har gått dom milen. det är inte i växelbyten den slirar. Den slirade hela tiden.
Jag hade bilen på tomgång och den var varm. Körde upp den ur garaget häromdagen, ganska brandt nerfart. Slirade absolut ingenting. Men i höstas när jag körde ner den gick det inte att backa tillbaka ens litegrann för den slirade. NÅgon som har ett förslag:P?
Trasig pump? Rapsolja?

När byttes termostaten? Byt den och kör[…]

Vdash

P3tool (https://p3tool.xyz/) skulle jag hellre k&o[…]

Hej ! Så kul att jag hittade denna länk[…]

Tvättat både v50 och 240in, 240in fick […]