Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Luchiano6001
Jag har en S80 årsmodel 2002.
Har fått fel koder på gasspjällhus internt fel-intermitent koder:91FO-91A7 och 903F
Min frågan är måste spjällhuset bytas? Kan man åtgärda detta på något sätt?
Kan man köpa det på skrotten?

Tack för förhand
Senast redigerad av 1 Nexus, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Justerat till en vettig rubrik....
av Turbo_virus
Det finns ett sätt att rengöra spjället. Skummade genom youtube en natt när jag inte kunde sova, då hittade jag ett klipp där han rengjorde ett spjällhus från en s80 02 eller 03. Men kommer inte ihåg vad man ska skriva för att hitta klippet.

//janne
Användarvisningsbild
av wissel
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 89&start=0
Läs lite på denna länken.
Ett första drag vore väl att uppgradera Spjället på Volvoverkstad, då kan dom också
mäta upp spjället och se om det är kass.
Att själv börja Mekka är nog inte så lyckat men visst kan du ta en ren o fin trasa
och torka runt i spjället, tänk på att "spjället" inte skall stänga helt.
Kolla om det finns några kanter som spjället tar i så att det går trögt.
Om du demonterar så bör du ha ny packning.
Leta på skroten efter ett spjäll med Gul Etikett Denso är väl också en bra idé.
Kom bara ihåg att det är olika spjäll för Turbomotorn mot 140- 170 Sugmotorn.Oftast får du "reload" på Volvoverkstad efter ett byte. Passa på att göra rent Luftmassemätaren också, lika försiktigt där. Jag använde Elektriskt Spray som inte lämnar några spår kvar efter sig, alltså dunstar till 100 %.
Ett nytt spjäll ligger runt 5-6000 kronor.
Men allra först en rengöring så klarar du dig kanske 5-10 mil till !
Lite beroende på hur många mil din S80 gått, kan inte se att du skrivit detta ! Ej heller om du har Turbo !
Tänk på att mera information om din bil ger BÄTTRE svar....
Lycka till
:D
Användarvisningsbild
av greeeken
wissel skrev:http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 89&start=0
Läs lite på denna länken.
Ett första drag vore väl att uppgradera Spjället på Volvoverkstad, då kan dom också
mäta upp spjället och se om det är kass.
Att själv börja Mekka är nog inte så lyckat men visst kan du ta en ren o fin trasa
och torka runt i spjället, tänk på att "spjället" inte skall stänga helt.
Kolla om det finns några kanter som spjället tar i så att det går trögt.
Om du demonterar så bör du ha ny packning.
Leta på skroten efter ett spjäll med Gul Etikett Denso är väl också en bra idé.
Kom bara ihåg att det är olika spjäll för Turbomotorn mot 140- 170 Sugmotorn.Oftast får du "reload" på Volvoverkstad efter ett byte. Passa på att göra rent Luftmassemätaren också, lika försiktigt där. Jag använde Elektriskt Spray som inte lämnar några spår kvar efter sig, alltså dunstar till 100 %.
Ett nytt spjäll ligger runt 5-6000 kronor.
Men allra först en rengöring så klarar du dig kanske 5-10 mil till !
Lite beroende på hur många mil din S80 gått, kan inte se att du skrivit detta ! Ej heller om du har Turbo !
Tänk på att mera information om din bil ger BÄTTRE svar....
Lycka till
:D

Nja nog klarar du dig bra mkt längre än 5-10 mil om du rengör. Jag rengjorde mitt o det har nu rullat 4000+ utan några problem.
Men om du skarengöra va då försiktig precis osm wissel skre. Det kan bli tråkigt annars
Användarvisningsbild
av ÄRRet
Turbo_virus skrev:Det finns ett sätt att rengöra spjället. Skummade genom youtube en natt när jag inte kunde sova, då hittade jag ett klipp där han rengjorde ett spjällhus från en s80 02 eller 03. Men kommer inte ihåg vad man ska skriva för att hitta klippet.

//janne
Här: http://www.youtube.com/watch?v=8Zaxtm-hdyo Sökte på etm clean bara...

..Drivaxel är ju en ganska dyr historia att[…]

Jag lyckades få en ny XC90, en provbil l&ari[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]