Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HA
Hej (igen)!

Hörde häromdagen en diskussion om lågprofildäcks påverkan på slitaget på framvagnens delar. Det påstods att länkarmar, styrleder osv tog mer stryk på grund av lågprofildäckens spårkänslighet osv.

Vad är er åsikt om detta? Är det någon som märkt någon skillnad mellan exv 195/65 och 205/55?

Nyfiken...

-H
Användarvisningsbild
av Loner
HA skrev:Hej (igen)!

Hörde häromdagen en diskussion om lågprofildäcks påverkan på slitaget på framvagnens delar. Det påstods att länkarmar, styrleder osv tog mer stryk på grund av lågprofildäckens spårkänslighet osv.

Vad är er åsikt om detta? Är det någon som märkt någon skillnad mellan exv 195/65 och 205/55?

Nyfiken...

-H
Låter ju teoretiskt möjligt, för nånstanns måste ju rörelsen ta vägen.
Men du måste nog ha många många mil innan det ger nått "mätbart" resultat...

/L
av Perra N
Bättre grepp ger mer slitage om du kör aktivt. Och bredare/lägre däck brukar ju ge mer grepp.
av Noodles
Jag fick höra av en 'granne' att det inte skulle funka bra med mina Nebula 18" på V70´n, skulle få lov att ställa in framvagnen 4ggr/år osv.

Han hade haft R-fälgar på sin V70T5 men bytt till 16" vill jag minnas.. :???:

Han verkade dock vara mest nyfiken på vad jag gjort av mina Thorfälgar. :wink:

Återstår väl att se om han har rätt eller ej. :)
Användarvisningsbild
av A80TD
Ju bredare däck man har desto tyngre går det att vrida dem. Man märker inte så mycket av det när man har servo.
Jag försöker i det längsta undvika att vrida ratten vid stillastående på asfalt, t.ex. vid parkeringsmanövrar. Rattar bara när bilen rör sig framåt/bakåt.
Jag kanske är överdrivet försiktig, men om det gör någon skillnad måste det ju vara till det bättre :)
av Perra N
Det var något nytt. Vad skulle ändra sig då? Det enda som är jobbigt är kostnaden för de dyra däcken! ;)
Användarvisningsbild
av EjS
Klart slids framvagnen mer. Men det är ju inte en Kia du har köpt - det borde inte ge något problem förän om lång tid.

Jag har en T5 som har varit monterat sen 01 (då var det Volvo PV som ägade bilen) med 17'' 225/45.

Jag har varit till framvagnsservice idag och där var ingenting!

VH
av bult
Noodles skrev:Jag fick höra av en 'granne' att det inte skulle funka bra med mina Nebula 18" på V70´n, skulle få lov att ställa in framvagnen 4ggr/år osv.

Han hade haft R-fälgar på sin V70T5 men bytt till 16" vill jag minnas.. :???:

Han verkade dock vara mest nyfiken på vad jag gjort av mina Thorfälgar. :wink:

Återstår väl att se om han har rätt eller ej. :)
Din granne pratar i "nattmössan" inga problem med Nebula på v70, rätt dim på däcken så är det lugnt. Framvagnen lär du inte behöva bry dig om, om du nu inte är och nosar i trottoarkanterna eller dylikt.
av nevyn
Jag håller inte med. Jag tycker framvagnen är vek på V70, men att det skulle spela så stor roll vilken profil man har på däcken vet jag inte om jag köper.
av HA
Ok. Tack för många bra inlägg!

Sammanfattningsvis bör det då vara som så att detta inte har någon nämnvärd inverkan. Rörelserna som lättare försvinner i ett däck med högre profil måste dock ta vägen någonstans och eftersom det är allmänt (?) känt att framvagnen är lite klen för denna stora bil finns en viss risk... Dessutom finns annat som påverkar, såsom exv körstil, varför det är svårt att peka ut låg profil som en ensam orsak till eventuellt ökat slitage.

Inget att fundera på, alltså. Allt enligt min tolkning av era svar :)

-HA

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]