Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av _Anders_
Jag har i helgen installerat både ett PA-300 och en PA11-VOL IPod adapter. Imorse på vägen till jobbet satt jag med ett stooort leende på läpparna! Det är en enorm skillnad med ett PA-300 och High Performance högtalarna mot bara performance systemet - kan verkligen rekommendera en uppgradering! :D

Nåväl. Så till mitt "problem:
Jag har anslutit min PA11-Vol enligt alla konstens regler tycker jag; Kopplat strömmen till den röda kabeln på baksidan av stereon, anslutit jorden till en befintlig skruv på baksidan av radion och dragit kabeln ner under passagerarstolen precis son "Loner" har gjort.
Allting hoppar igång och funkar egentligen kanon - MEN - eftersom jag är lite petig och rätt kräsen så måste jag höra med er andra som kör PA11-VOL om ni också har ett väsande ljud och ett och annat digitalt plipp i systemet? Det hörs egenligen inte när man spelar musik, ibland i pausen mellan låtarna och om det är en MP3 med låg nivå kan man ana ljudet.

Vrider jag upp volymen och pausar IPoden så hörs ljudet ganska tydligt. (Detta i Direct mode). När jag scrollar i menyerna med pausad spelare så blippar det också!

Allt annat funkar kalas, inga oljud eller annat när vanliga CD går - så det är inte slutsteget som är problemet.

Kopplar jag in Podden på AUX ingången istället så är oljuden borta - så det verkar inte vara något problem med att signalkabeln ligger för nära högtalarkabeln (de löper parallellt längs mittkonsolen en liten bit).

Är det någon annan som har lagt märke till detta - eller är det något knas med min installation?

Jag ansluter en IPod Video till PA11-Vol och sedan till en HU650. Bilen är en V70 -05.
Användarvisningsbild
av lukke
Har också hört det där tysta knastrande pipljudet men på en vääääldigt låg ljudnivå så det har inte stört mig. Det är så lågt att det aldrig hörs i vanliga fall utan bara när man spelar riktigt högt och mellan låtarna. Och det blippande ljudet som kommer när du knappar run i menyerna kan det inte vara iPodens egna blipljud? Det kan man iaf ställa in i inställningarna i iPoden.
Användarvisningsbild
av Rirojej
väsande ljud = kan va störningar från bilen... bör helst dra lågnivå kablar en bit från srömkablar
Användarvisningsbild
av _Anders_
Klickljuden i IPod:en är avstängt, så det är inte den som låter.

Lågnivåkabeln till PA11 går inte bredvid några matningskablar, som installationen är nu så korsar den bara högtalarkablarna på ett ställe. Visserligen samlas ju alla kablarna bakom stereon, men det är ju lite svårt att komma ifrån.

För att testa detta så har har lossat panelerna igen och flyttat runt sladdarna för att se om det blir någon skillnad, men icke. Så det borde inte vara överhörning från andra kablar.

Man kanske ska se det som en liten "feature" :P . Som sagt, vid normal lyssning så lägger man inte märket till det, det är bara vid lite högre pådrag på stereon och då i pausen mellan låtarna. :-E
av uffeason
Funkar denna PA-011 också till en XC90 -04?
Användarvisningsbild
av _Anders_
Jag har hittat lite kompatibilitetsinfo, och tyvärr verkar det inte som om det skulle gå på en XC90.

(Klippt från http://www.discountcarstereo.com, sök på PA11-VOL)

Vehicle compatibility & Notes: ( Please read these notes, then check YOUR radio before purchasing this part ):
1. Compatible with 2001-06 models listed in the pull-down menu above having an HU-*** radio and external CD Changer controls.
2. Not compatible with any 2000 model or 2003-Up XC90/C70.

Det finns en annan tillverkare: "BlitzSafe". De gör en liknande produkt, de har inte något till V70 (så jag slutade forska när jag såg det), men kanske att de har till XC90 !?
Jag hade pipljud i min hela tiden men det försvann när jag drog av lågnivån.
Nu har jag ett annat problem. Ipoden tappar kontakten med adaptern.
På stereon står det typ cd track osv som vanligt men ipod hoppar ut i menyn och slutar spela.
Det verkar som det är glapp i kontakten som går in i adaptern från ipoden.
Jag har skrivit till discountcarstereo men de svarar inte.
Är det någon här som har liknande problem?
Användarvisningsbild
av _Anders_
Hej,
Jag hade pipljud i min hela tiden men det försvann när jag drog av lågnivån.
Hur menar du då? Vad drog du av? Lossade någon kabel eller någon inställning någonstans?

Vid något tillfälle har jag också tappat kontakten mellan IPOD och vita dosan. Det berodde på att jag hade grejjat med kabeln till IPODen och den då helt enkelt lossnade från dosan. "Load cartridge" eller något i den stilen stod det då i radions display. Så den försökte inte ens spela om inte kontakten var i. Det funkade direkt igen när jag stoppade tillbaka kabeln. Jag har nog inte lossat kabeln under spelning, så jag vet inte hur den beter sig då.

För att motverka problemet har jag fäst IPOD-kabeln i ett fäste i golvet i närheten av den vita dosan så att jag inte ska dra loss kontakten av misstag. Funkar fint.
av jonzeboy
Jag använder inte lågnivån...än... jag drog den bara samtidigt för att slippa jobbet sen..... men ljudet var där hela tiden ja spela ipod och varierade med gasen...

Liknande fenomen har jag fått när det har varit glapp i kontakten till ipoden...
av fn
Det är mina bilder i den där iPod-installationen på Tips&Trix. Jag har aldrig lagt märke till något missljud från Ipoden och då lyssnar jag nära nog dagligen och har gjort så sedan installationen i november 2005. Min pa11-vol ligger aldeles brevid förstärkaren under sätet och kabeldragningen framgår av bilderna. Jag misstänker att det är Ipoden som spökar med missljud. Eller är det mp3-filerna? Alla mina filer är apples AAC och gjorda i datorn från originalskivor. Många mp3 som tankats hem är ju riktigt usla i kvalitet. Jag har en iPod Video 30 GB.
Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]