Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hakank
Hej!

Funderar på en 2.5 besinare eller en 2.5 Flexi. Läste för nått år sedan, eller såg nån bild i nån tidning med en helt igengrodd tämligen ny motor som körts på etanol. Frågan är nu, finns dessa problem kvar nu och det var bara en tillfällig sak?

Tack på förhand,

/Håkan
Användarvisningsbild
av Variosboy
Låter inte som något vidare utbrett problem, vet att det var fel på Etanolen en sväng, kanske är det det du sett bilder ifrån!? I övrigt tycker jag man hör väldigt få som har bekymmer med sina Etanolare! Så köp en 2,5FT du!
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Håller med! Den går hur bra som helst på bara E85. Jag har nu kört 3.000 mil och har bara tankat ca 3-4 tankar bensin (skidresa). Fick problem för några månader sedan men då var det etanolhaltsmätaren som fick omkalibreras. Den visade 36% etanol trots att jag körde på E85. Motorn gick lite magert kan man säga......:)

MattiasD på detta forumet kan nog också intyga att det fungerar bra. Han har kört ännu längre på bara E85 och är också "renlevnadsmänniska" vad gäller att bara köra på E85:)
av MattiasD
Japp, 3700 mil enbart på E85. Inga problem alls.

Problemet med bränslet i våras var troligtvis inget utbrett problem. Men som vanligt ska media göra en höna av en fjäder då något problem förknippas med biobränsle.
av Amli
Självklart ska du ta en 2.5FT före en vanlig 2.5T. Du kan ju fortfarande köra den på bensin om så skulle behövas.
Användarvisningsbild
av Guligan
Racetwin2 skrev: Fick problem för några månader sedan men då var det etanolhaltsmätaren som fick omkalibreras. Den visade 36% etanol trots att jag körde på E85. Motorn gick lite magert kan man säga......:)
Det verkar vara något av ett standardfel på 2,5FT, både min och kollegans S80 2,5FT har varit inne för omkalibrering.
av perhall
Har ställt mig samma fråga men ang. T4 vs. T4F (som kommer snart).

Åkte en taxi nyligen och kommenterade då att den gått 28 000 mil redan - rätt mycket för en 2,5FT. Men motorn var utbytt nyligen och toppen renoverad en gång vid 10-15 000 mil. Han som körde menade att etanol fungerar utmärkt för en normalbilist men inte pallar med taxikörning med så många mil. De hade också haft problem med flera märken avseende gasbilar och en hel del dieslar.

Rent krasst fungerar nog rena bensinbilar bäst. Dieslar har också mycket högre skadefrekvens än bensinare. Men visst är det lockande med etanol: två bränslen att välja på, mindre miljöbelastning (oftast...)...

PH
Användarvisningsbild
av Variosboy
perhall skrev:Har ställt mig samma fråga men ang. T4 vs. T4F (som kommer snart).

Åkte en taxi nyligen och kommenterade då att den gått 28 000 mil redan - rätt mycket för en 2,5FT. Men motorn var utbytt nyligen och toppen renoverad en gång vid 10-15 000 mil. Han som körde menade att etanol fungerar utmärkt för en normalbilist men inte pallar med taxikörning med så många mil. De hade också haft problem med flera märken avseende gasbilar och en hel del dieslar.

Rent krasst fungerar nog rena bensinbilar bäst. Dieslar har också mycket högre skadefrekvens än bensinare. Men visst är det lockande med etanol: två bränslen att välja på, mindre miljöbelastning (oftast...)...

PH
Det där med att dieslar har högre skadefrekvens, vad grundar du det på? källa?
De taxiåkare jag pratar med av och till hävdar nämligen motsatsen..
av perhall
Variosboy skrev:
perhall skrev:Har ställt mig samma fråga men ang. T4 vs. T4F (som kommer snart).

PH
Det där med att dieslar har högre skadefrekvens, vad grundar du det på? källa?
De taxiåkare jag pratar med av och till hävdar nämligen motsatsen..
Högre än bensin - kolla tysk statistik från Dekra med bilar med mest fel på, skadekostnads- och skadefrekvensstatistik från försäkringsbolag samt varför inte beg.tester och bilforum. Dieslar har för nästan alla märken högre skadefrekvens än bensinare. Mercedes (4- och 6-cyl) och Volvo är nog de enda tydliga undantagen. Och säkert kommer det att ändras när det nu kommer direktinsprutade bensinbilar i andra generationen (som är bättre än första men inte alls så felfria som gamla hederliga bensinmotorer, särskilt de utan turbo).

Pratar vi prestandabilar är skillnaden stor till bensinbilens fördel.
PH
Volvo 240 klocka

Nu är problemet löst. Det som händ[…]

Då kör vi denna en helg. IMG_0544.jp[…]

Hade en Golf 3 en gång i tiden och den gick […]

Långtradare och trailerdragare i 90 &au[…]