- tor 03 feb 2011, 13:34
#495304
Är helt grön vad gäller trimmning men hade tänkt ta tag i saken och lära mig.
första frågan är, finns det någon vettig bok att införskaffa för att plugga in eller är det forumen man ska lusläsa? vet att haynes har en tuning-bok men är den något att ha?
Börjar mitt bygge med själva blocket, den har jag uppsatt i stativ och redo för att rivas. kommer nog köpa en mirafräst 530 topp och en kamaxel från STS (sävar turbo site) som ska klara av 600hk är det sagt.
"portad och mirafräst 530 topp från en 940turbo originalventiler inslipade och backcut. Passar utmärkt till omslipad kam t.ex folkraceshoppens med mindre bascirkel och lashcaps" från säljarens annons
Det är där jag står nu
vidare är det några (för er) enkla frågor jag vill ha svar på innan jag dyker djupare i detta:
Motor: B230FT, 530 topp
Mål: 500 hk +
Frågor:
- Vilka komponenter rekomenderas och ungefärliga priser på detta? Vevaxel, Kolvar, turbo, grenrör, spridare, insprut osv?
- Finns det någon anledning varför just mitt block skulle vara olämpligt? Ska något kollas upp innan start?
- Kan man köra orginalkolvar tillsammans med H-profilstakar och vilket effekt skulle det klara?
- packningar och lager osv, kan orginal användas? om inte, vilka rekomenderas?
- Över till 530 toppen, tror ni den är olämplig då dom flesta använder sig av en 531 topp?
första frågan är, finns det någon vettig bok att införskaffa för att plugga in eller är det forumen man ska lusläsa? vet att haynes har en tuning-bok men är den något att ha?
Börjar mitt bygge med själva blocket, den har jag uppsatt i stativ och redo för att rivas. kommer nog köpa en mirafräst 530 topp och en kamaxel från STS (sävar turbo site) som ska klara av 600hk är det sagt.
"portad och mirafräst 530 topp från en 940turbo originalventiler inslipade och backcut. Passar utmärkt till omslipad kam t.ex folkraceshoppens med mindre bascirkel och lashcaps" från säljarens annons
Det är där jag står nu
vidare är det några (för er) enkla frågor jag vill ha svar på innan jag dyker djupare i detta:
Motor: B230FT, 530 topp
Mål: 500 hk +
Frågor:
- Vilka komponenter rekomenderas och ungefärliga priser på detta? Vevaxel, Kolvar, turbo, grenrör, spridare, insprut osv?
- Finns det någon anledning varför just mitt block skulle vara olämpligt? Ska något kollas upp innan start?
- Kan man köra orginalkolvar tillsammans med H-profilstakar och vilket effekt skulle det klara?
- packningar och lager osv, kan orginal användas? om inte, vilka rekomenderas?
- Över till 530 toppen, tror ni den är olämplig då dom flesta använder sig av en 531 topp?