Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av isakandersson88
Jag satt i bilen och skulle just svänga och då flasha helljuset till (och jag är 100% säker på att jag inte kom åt spaken). Och nu när jag ska sätta på helljuset så vill det inte gå igång, när jag "vippar" spaken så slås helljuset på men sedan när det "klickar till" (som normalt "låser fast" helljuset så att det lyser konstant) så så försvinner det igen. Någon som har en idé om vad det kan vara för fel? Sen kan jag ju bara tillägga att jag i princip har 0 kunskap/erfarenhet av bilar/el men är ganska händig så med lite vägledning så kanske jag kan fixa det.

mvh/Isak
av isakandersson88
okej, hur gör jag för att fixa det då, går den o byta ut? kan jag köpa nya delar på biltema eller ska jag åka till skroten? tror du att det är någon form av glapp eller vad är det som är fel?
av volvo944gl
är nog glapp. är det någon skillnad ifall du vikar den fram o tillbaka åt olika håll?
annars kan det vara relätt som sitter under sterion som spökar också
av isakandersson88
det enda jag hittade under stereon var säkringar (som jag kollade och dom är okej). Angående spaken så går den bara att dra emot mig (när jag sitter i förarsätet) och helljuset tänds upp, men när det "klickar till" (som i normala fall gör så att helljuset är på) så släcks dom nu ner istället. Sen upptäckte jag att det även gick att slå på helljuset när bilen är avstängd, det är väll inte rätt?
av volvo944gl
att du kan slå på ljuset när den är avstängd kan du göra med alla gamla volvos.
okey. jag tror att ditt relä är kasst. åk till mekonomen och köp ett nytt relä.

för att komma åt relät:
ta loss askkoppen.
i ciggutaget sitter en plastbit framför. ta loss den. så sitter de en skruv där. ta loss hela facket.
nu ser du massa relän.
kolla på denna bild för att hitta rätt relä
http://www.jagrullar.se/forum/images/fa ... cering.jpg
av isakandersson88
okej, tack för hjälpen, den uppskattas verkligen :) (det är relä "K" dom jag ska byta då misstänker jag?) återkommer med info om det löste problemet eller ej i morgon och som sagt, tack för hjälpen.
av isakandersson88
Tuxedo : ja det har du rätt i, en volvo 740 -90T
volvo 944gt: det var relät, tack för hjälpen, var inte vidare svårt när man väl visste hur man skulle göra :D

Läs också kommentaren till artikeln, h&[…]

Slangar v70

Fel av mig, evap purge valve sitter bredvid batter[…]

Dålig broms

I höstas köpte jag en huvudbromcylinder […]

Kopplingen tar högt upp.

Jag har läst på litegrann. Om man har e[…]