Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Men för oss nybils köpare så spelar det igen roll, väljer man exv. premium sound, så funkar det bra de 2-3 år man har bilen, jag tycker inte det åldras speciellt mycket under den tiden, sedan beror det också på vad typ av ljudkälla man lyssnar på i bilen.
VolvoB20 skrev:
Amli skrev:
VolvoB20 skrev:Det är snudd på tjänstefel att inte välja dyraste ljudet på dagens bilar.
Har du Premium sound med sub i din bil?
Nej, Pengarna räckte inte ---- :cry: :cry: :cry: Har bara hi-perf + sub.
Kastade lite sten i glashus med andra ord.. ;-//
Men det är dit jag vill komma. Visst är det trevligt med bra ljud i bilen men det är nog inte så många som väljer bort annan "nödvändig" utrustning till när det införskaffas tjänstebil med en begränsad budget. Och vem tänker på hur ljudanläggningen är om 20 år vid ett nybilsköp? Med all säkerhet ingen. Och de som köper en 20 år gammal bil kan nog överleva om det inte sitter det senast entertainment systemet i bilen. Det har man nog överseende med vid köp av en sådan gammal bil. Vill man ha det senaste får man helt enkelt köpa nytt.
Amli skrev:Kastade lite sten i glashus med andra ord.. ;-//
Med all säkerhet ingen. Och de som köper en 20 år gammal bil kan nog överleva om det inte sitter det senast entertainment systemet i bilen. Det har man nog överseende med vid köp av en sådan gammal bil. Vill man ha det senaste får man helt enkelt köpa nytt.
Sten i glashus var det inte.... jag vill bara att andra inte ska göra samma misstag som mig.

Jag funderar på att skippa tjänstebil i framtiden och köpa loss denna bilen, men det innebär ju att jag få åka med denna steroen i all evighet för jag brukar ha bilarna i mååååånga år.

I övrigt tycker jag iden med integrerad stero fetsuger riktigt duktigt. Tror ni verkligen FM-sändningar, CD, USB och MP3 som den accepterar ens finns kvar om 20 år när denna bilen fortfarande rullar på vägen.

Det blir lika sunkigt som alla "lyx-bilar" som rullar runt med en stor död svart tv-skärm mitt i instrumentbrädan som bara funkade för analog-tv som ju stängdes ned för några år sedan.
Steff 99 skrev:Men för oss nybils köpare så spelar det igen roll, väljer man exv. premium sound, så funkar det bra de 2-3 år man har bilen, jag tycker inte det åldras speciellt mycket under den tiden, sedan beror det också på vad typ av ljudkälla man lyssnar på i bilen.
Tror inte att den genomsnittlige privatköparen byter bil så ofta som dig, men det är ju bara en gissning..
VolvoB20 skrev:
Amli skrev:Kastade lite sten i glashus med andra ord.. ;-//
Med all säkerhet ingen. Och de som köper en 20 år gammal bil kan nog överleva om det inte sitter det senast entertainment systemet i bilen. Det har man nog överseende med vid köp av en sådan gammal bil. Vill man ha det senaste får man helt enkelt köpa nytt.
Sten i glashus var det inte.... jag vill bara att andra inte ska göra samma misstag som mig.

Jag funderar på att skippa tjänstebil i framtiden och köpa loss denna bilen, men det innebär ju att jag få åka med denna steroen i all evighet för jag brukar ha bilarna i mååååånga år.

I övrigt tycker jag iden med integrerad stero fetsuger riktigt duktigt. Tror ni verkligen FM-sändningar, CD, USB och MP3 som den accepterar ens finns kvar om 20 år när denna bilen fortfarande rullar på vägen.

Det blir lika sunkigt som alla "lyx-bilar" som rullar runt med en stor död svart tv-skärm mitt i instrumentbrädan som bara funkade för analog-tv som ju stängdes ned för några år sedan.
Misstag? Jag vet att du har haft denna diskussion även innan du införskaffade din nuvarande bil här på forumet.

Jag håller med om det du säger till en viss del. Men du måste ju tänka på att stereon idag är inte som det var för 15-20 år sen. Idag är det så integrerat med så många andra system och funktioner så det går inte att ha det på något annat sätt förmodligen.

Hur populärt är det idag med en slö dieselmotor utan partikelfilter? Spyr du galla över att det inte går att peta i senaste D5:an i en 745:a?
Utvecklingen går framåt och det finns ingen chans att biltillverkare ska kunna framtidssäkra sig mot alla olika format m.m.
Amli skrev:Misstag? Jag vet att du har haft denna diskussion även innan du införskaffade din nuvarande bil här på forumet. .
Japp, men då planerade jag inte att köpa loss och behålla bilen länge så då såg jag det inte som ett stort problem med en tråkig stereo när den bara skulle åka några år. Det är aldrig för sent att lära sig.
Amli skrev: Jag håller med om det du säger till en viss del. Men du måste ju tänka på att stereon idag är inte som det var för 15-20 år sen. Idag är det så integrerat med så många andra system och funktioner så det går inte att ha det på något annat sätt förmodligen..
Ja hur smart är det att man har lagt klima och stereo i samma display, det garanterar ju att det aldrig någonsin går att uppgradera steron för då ryker hela kliman.
Amli skrev: Hur populärt är det idag med en slö dieselmotor utan partikelfilter? Spyr du galla över att det inte går att peta i senaste D5:an i en 745:a? .
Ingalunda, Men det säljs ju fortfarande både bensin och diesel idag så att en bil från 1950 går ju alldeles utmärkt att köra runt med, däremot tror jag inte FM, CD och USB kommer att ens finns tillgängligt, problemet är inte om det är roligt eller populärt, frågan är om det alls finns att tillgå, man har ju tex redan försökt stänga ned FM flera ggr.
Amli skrev:Utvecklingen går framåt och det finns ingen chans att biltillverkare ska kunna framtidssäkra sig mot alla olika format m.m.
Huvet på spiken, det är ju det jag hävdar hela tiden, svetsa inte fast dator, audio, video, navi i bilen för de enheterna utvecklas ca 10 ggr så snabbt som själva bilen gör det.

Som jag sade innan, min Supra håller bra än prestandamässigt men bil-telefonen fick jag plocka ur för där har det ju hänt en del sedan 1994.
Jag grät blod när jag gick från min V40, med tyngsta ljudpaketet, och utbytt huvudenhet (originaldelen klarade ju knappt driva högtalarna) till en V50 med vanlig "performance". Säga vad man vill om integrationen och design, jag skulle då hellre se att infotainment hade en egen panel för bilinställningar o dylikt, för att kunna ge möjligheten till utbytbar hifi-del. Sen om det nu är så modernt, varför har då Volvo miniräknardisplayer som känns 80-tal :lol:
VolvoB20 skrev: Ja hur smart är det att man har lagt klima och stereo i samma display, det garanterar ju att det aldrig någonsin går att uppgradera steron för då ryker hela kliman.
Att bara separera kliman och stereo i Volvo lär vara tämligen enkelt då de flesta andra tillverkar har det i dagsläget. Det är ju så mycket mer än så! Det är ju främst bilens inställningar, säkerhetsmeddelande och säkerhetsfunktioner som är inbakade i entertainment systemet numera. Skulle alternativet vara att ha en separat stereo del för att kunna sätta in egen stereo från annan tillverkare a´la 80-tal? Då försvinner funktioner redan i dagsläget såsom IDIS.
rosenlorden skrev:Säga vad man vill om integrationen och design, jag skulle då hellre se att infotainment hade en egen panel för bilinställningar o dylikt, för att kunna ge möjligheten till utbytbar hifi-del. Sen om det nu är så modernt, varför har då Volvo miniräknardisplayer som känns 80-tal :lol:
Det känns ju väldigt premium (som Volvo så desperat vill vara) att trycka i en stereo del från t ex Pioneer. Ryser av bara tanken.
Håller med om att deras displayer ser ut som skit men det är ingen fel på funktionen.

Hänger det på stereon vid köp av en sådan gammal bil så får man rätt och slätt se på något nyare, eller MYCKET äldre. Man får prioritera eller hosta upp vad kostar att få en bil som är up to date.
Amli skrev: Man får prioritera eller hosta upp vad kostar att få en bil som är up to date.
Det hjälper ju inte ens om man är villig att betala multum när man är så dum att man bygger ihop bil och entertainment.

Låt mig ta ett ex till. Redan 1998 köpte jag min första bärbara MP3-spelare, hur lång tid tog det innan Volvo fixade att få in det i bilstereon, jo 2007-2008 någon gång,

Det tog alltså 10 år att få in det i bilen, bara det visar ju hur stendumt det är att hårdlöda ihop bilen med något som utveckals och blir omodernt i rasande tempo. Vad gäller telefoner tycker jag man har fattat galoppen och nu låter föraren ha sin egen telefon och bara har handsfree i bilen.
B200ft svårstartad

Har bytt den till en Bosch original utan någ[…]

Jag hade valt D3. D4 kan sticka iväg en aning[…]

Köpråd XC60 T8 -18/19

Stämmer, xtra maskinskade försäkrin[…]

Trasig Renault Scenic

Han (barnbarn), sambon och katten kommer ner till […]