Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av ccvb
Hej,

Jag har 2 frågor som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med!

Jag har en 760 TIC '83 på vilken jag fick några nedslag på senaste besiktningen. Bl.a. för hög CO-halt beroende på läckage i backre ljuddämpare. (Iaf enligt besiktningsmannen - jag tror problem 2 nedan även kan spela in...) Jag har försökt få fatt på en ny ljuddämpare, men på Biltema är bakre röret för smalt (52 mm i diameter) eller för brett (57 mm i diameter). Jag behöver en dämpare med 54 mm i innerdiameter bakre rör. När jag ringer Volvo så har de slutat med denna ljuddämpare och vill sälja mig ett helt nytt konverterat system. Min fråga är nu om någon vet var jag kan få tag på en ljuddämpare som stämmer överens med befintligt rör på 54 mm utan att behöva konvertera hela systemet? Ett alternativ som jag överväger är att köpa Biltemas ljuddämpare som passar till 740/940 Turbo med 57 mm i diameter och lägga på en plåt på det befintliga röret för att få rätt diameter. Men då behöver jag tillverka en egen upphängning bak.

Jag har dessutom en för hög tomgång när bilen blir varm. När den är kall är tomgången runt 800 varv, men när den blir varm ligger den runt 1300 varv. Dessutom kan den ibland gå lite upp och ned. Jag antar att det är tomgångsmotorn(ventilen) som måste rengöras. Kanske även spjället. Det finns en bra beskrivningen om detta som rör B230F. Är det någon som vet om det är likadant på B23ET?

/Christian Borell
Användarvisningsbild
av Sparkz
Du kan inte få högt CO pga läckage i bakre ljuddämparen. På nyare bilar påverkar det lambdavärdet, men det mäter man inte på en 83:a. På en bil med lambdasond kan ett läckage framför sonden påverka CO, men som sagt, inte på din.
Däremot går det inte att göra en korrekt mätning med trasigt avgasrör, så bilprovningen gör väl rätt i att gnälla på det...

Biltema har ju stegmuffar, det brukar gå att få ihop det. Men beroende på hur resten ser ut skulle jag nog överväga en komplett sats. Hålla på med lappa och laga blir tröttsamt till slut när det går hål på nästa ställe efter en månad...

Vad är det för bränslesystem? Borde vara K-jetronic, eller fanns det Motronic redan då?
av rd350
Hej du! Fina vagnar det där, sådana sätter man inte Biltemagrejor på! Skämt o sido så är faktiskt originalsystemen svindyra till dessa, "Simonz" funkar hyffsat och är ganska billiga. Du har motronik på din bil med co-justering på luftmassemätaren. Rengör gasspjäll och tomgångsmotorn, du har dessutom en vanlig tomgångsjustering som brukar sitta fast. Fixa till det så blir det lätt att ställa co.n
av ccvb
Tack för input! Jag hittade en ljuddämpare på AD-bildelar som passade som handen i handsken. Tydligen var det den sista de hade på lager, så helt vanlig är inte den här varianten. Hur som helt kom jag undan med 595 kr istället för Volvos konverterade system.

Mitt andra problem med för hög tomgång har jag lagt i en ny tråd:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 15&t=64502

/CB

Läs också kommentaren till artikeln, h&[…]

Slangar v70

Fel av mig, evap purge valve sitter bredvid batter[…]

Dålig broms

I höstas köpte jag en huvudbromcylinder […]

Kopplingen tar högt upp.

Jag har läst på litegrann. Om man har e[…]