Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lånat ut 850n till sonen sista halvåret :roll:
Han har fått ett störande fel.
3 ggr under sista 2 veckorna nu har han plötsligt fått våldsamt vobbel i framvagnen/ratten.
Försvunnit efter 10 - 30 sekunder.
Alla 3 gånger när han belastat betydligt och svängt vänster. 2 ggr vid omkörning och en gång vid vänstersväng i en brant backe. Olika hastigheter. 70 i backen och över 100 vid omkörning.
Han tyckte inte att det försvann när han kom ner till nåt visst varvtal eller hastighet.
Mera att det gick off och on oberoenda av detta.
Jag tänker drivknut eller motorfäste. Kanske mest det senare eftersom det är typ off/on. Att det hoppar ur och sen lägger sig tillrätta igen.
Nån som känner igen det ?
Senast redigerad av 1 sidhabo, redigerad totalt 0 gånger.
~Kalle~ skrev:Kolla att hjulen sitter fast ordentligt :shock:

/Kalle
Jo, det är kollat. Plus att vi gjorde ett snabbt lyft i macken och kollade glapp i alla leder/kulor vi hittade.
Men det typiska här är ju att det inte är ett fast fel såsom lösa hjulmuttrar etc.
99 % av tiden man kör går den ok.
Kan vara obalans i hjulen, t.ex att det ligger massa skit på insidan av fälg eller fälgar.

Mvh GK
Då kan det nog vara bra att göra en närmare kontroll av drivknutarna.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Sparkz
Drivknut sätter jag mina pengar på. Det kan komma och gå på det viset i en drivknut. Och när som helst kan det sluta driva helt...
Sparkz skrev:Drivknut sätter jag mina pengar på. Det kan komma och gå på det viset i en drivknut. Och när som helst kan det sluta driva helt...
Ok, är det glapp när man vrider drivaxeln man ska kolla mest.
Eller kan det vara glapp i drivaxelns längdriktning eller tvärs ?
Jag har känt på glapp i en drivknut och tyckt att det var helt ok, dagen efter spridde den kulor över E20... Enda säkra sättet är nog att lossa damasken och titta. Med fullt rattutslag ser man ganska mycket av kulhållaren.
Om man tar tag i axeln med en stor polygrip eller rörtång så är en cm rörelse på skaftet ute vid fälgkanten godkänt. Då ska bilen helst stå på hjulen, lyfter man i karossen är knutarna inte i normalläge där slitaget är störst.

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]

Uppdateringen 4.2.13 verkar faktiskt ha fixat inne[…]

Motor tempratur V70 1,6d 2010

Skulle det kunna finnas en luftficka som orsakar p[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

När startmotorn på min 854 en gå[…]