Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#496594
Idag var det dags igen. Kommer ut till bilen som är helt tyst trots att bränslevärmare är inställd. Öppnar dörren, displayen visar bränslevärmare på trots att bilen är iskall och knäpptyst. Sätter i nyckeln, får då en varning om att värmaren är avstängd p.g.a. låg batterinivå. Försöker sedan att starta bilen men det bara klickar och sedan börjar det rulla felkoder i infodisplayen.
Går jag ut ur bilen ser jag att höger framljus lyser samt att lamporna bak lyser svagt. Ringer Volvo Assistans som kommer och startar bilen med starthjälp för att sedan köra upp den på bärgaren för vidare tur till verkstaden. Där plockar jag ut en hyrbil från Volvo assistans och där står vi nu. I övrigt så har problemen jag haft tidigare med död mittkonsol återkommit, trots åtgärd på den defekta styrenheten.
Användarvisningsbild
av Guru
#496605
Peanuts skrev: Går jag ut ur bilen ser jag att höger framljus lyser samt att lamporna bak lyser svagt.
Du menar att det lyser trots att nykeln är urtagen? Onödig fråga kanske men bara för att undvika missförstånd...
#496621
Guru skrev: Du menar att det lyser trots att nykeln är urtagen? Onödig fråga kanske men bara för att undvika missförstånd...
Det glömde jag skriva: Nyckeln går inte att få ur hållaren när bilen blir tappar spänningen, så tills bärgaren kom så satt nyckeln i.
#496685
En mulig årsak til problemet kan være at bilens CEM modul har noen fom for mjukvare bug. Slik at bilen ikke går ned i hvilemodus.
Strømtyver reduserer eller tapper batteriet slik at varmeren ikke vil starte.? Eller tømmer den siste rest av batteri om den starter.
Det er fortsatt strøm igjen på batteriet(6-10.8V) men ikke nok strøm til varmeren eller til en start av bilen.

Når du da prøver å starte den, kan funksjoner som vindrutevisker, xenonlys, baklukemotor og klimaanlegg starte opp.
Prøv å få verkstedet til å tømme CEM modulen, for deretter å laste inn nyoppdatert mjukvare.
Bare et lite innspill fra en som hadde de samme problemene med sin egen bil for en tid tilbake.
Og den har fungert problemfritt etter denne operasjonen. :-)-)
Vennlig hilsen Twendor
#496867
Peanuts skrev:Idag var det dags igen. Kommer ut till bilen som är helt tyst trots att bränslevärmare är inställd. Öppnar dörren, displayen visar bränslevärmare på trots att bilen är iskall och knäpptyst. Sätter i nyckeln, får då en varning om att värmaren är avstängd p.g.a. låg batterinivå. Försöker sedan att starta bilen men det bara klickar och sedan börjar det rulla felkoder i infodisplayen.
Går jag ut ur bilen ser jag att höger framljus lyser samt att lamporna bak lyser svagt. Ringer Volvo Assistans som kommer och startar bilen med starthjälp för att sedan köra upp den på bärgaren för vidare tur till verkstaden. Där plockar jag ut en hyrbil från Volvo assistans och där står vi nu. I övrigt så har problemen jag haft tidigare med död mittkonsol återkommit, trots åtgärd på den defekta styrenheten.
Hej! Hade precis samma erfarenhet som dig i går inklusive att nyckeln inte gick att få ut. Har inte använt värmaren ofta samt kört motsvarande tid. Suger att en nästan ny bil med ca 750 mil laddar ur sig. Hade samma problem med mina två tidigare xc70n . Kan bara gissa att min xc var avundsjuk då jag hade en demo bmw 535d hemma :)
Skall kontakta Bilia o se vad de säger, i nuläget laddar en cetek upp batteriet igen.
#507131
Min bil fick nytt batteri i början på februari men har nu börjat att krångla igen. Jag kör i normala fall ca 20 mil om dagen i arbetet men förra veckan blev det bara 3 sådana resor måndag - onsdag. Torsdag till söndag har bilen bara gått kortare sträckor vilket innebär minst 1 mil enkel resa. På söndagen tyckte jag att bilen kändes tung att starta, den gick dock igång. På måndagen ställde jag timer till bränslevärmaren men när jag kommer ut till bilen är de välbekanta symptomen tillbaka. Bilen är tyst, kupén är kall och sedan visas varningen om att värmaren är avstängd på grund av låg batterinivå.

Bilen startar, om än lite motvilligt och jag åker ca 1 mil till verkstaden. Där mäts batteriet med en syramätare som konstaterar att laddningen i batteriet är dålig. Jag var tvungen att ha bilen så jag åkte mina 10 mil till jobbet, det borde ge bilen möjlighet att återhämta sig. På lunchen åker jag och köper en Multimeter, mäter spänningen direkt på bilen. 12.9V så det verkar schysst. När det är dags att åka hem mäter jag igen, då hade bränslevärmaren varit inställd på att starta men den verkar inte ha gjort det, kupén är kall.
Spänningen på batteriet visar nu 12.3V. Åker 10 mil hem, mäter direkt och då visar den 13V, ser ok ut. Mätte idag på morgonen efter att bränslevärmaren har gått enligt beskrivningen ovan, batteriet presterar då 11.9V.
#507173
Hur var det nu igen?
Vad det inte din bil som var BSR trimmad?

Har trimet varit i eller ur den senaste månaden?
#507275
Peanuts skrev: Bilen startar, om än lite motvilligt och jag åker ca 1 mil till verkstaden. Där mäts batteriet med en syramätare som konstaterar att laddningen i batteriet är dålig. Jag var tvungen att ha bilen så jag åkte mina 10 mil till jobbet, det borde ge bilen möjlighet att återhämta sig. På lunchen åker jag och köper en Multimeter, mäter spänningen direkt på bilen. 12.9V så det verkar schysst. När det är dags att åka hem mäter jag igen, då hade bränslevärmaren varit inställd på att starta men den verkar inte ha gjort det, kupén är kall.
Spänningen på batteriet visar nu 12.3V. Åker 10 mil hem, mäter direkt och då visar den 13V, ser ok ut. Mätte idag på morgonen efter att bränslevärmaren har gått enligt beskrivningen ovan, batteriet presterar då 11.9V.
Verkar uppenbarligen som att din bränslevärmare suger kraften ur batteriet onormalt mycket. Jag kollade tidigare upp vilka spänningsstyrkor som är normala och fann följande siffror (ungefärliga):

när motorn går: 14,4 V
100% laddat: 12,7 V
50% laddat: 12,3 V
25% laddat: 12,1 V

Har du 11,9 V i batteriet är det riktigt lågt mao
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
Tysta sommardäck V90

Lite intressant med ljudivåmätningar, […]

Den som löser livslängdsproblemet hos […]

V60 sliter däck bak

Gör du det själv så enklast och bi[…]

Kopplingspedal knarrar

Ja, smörjt lite upptill vid pedalen gjorde ja[…]