Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det är snudd på tjänstefel att inte välja dyraste ljudet på dagens bilar.

Det var skillnad förr när man kunde kila ned till stereohandlaren på hörnet och plocka i något bättre när det kom ut coola nya grejjer som DVD. SUB, MP3, DAB osv.

Nu är ju stereon hårdkodad och fastsvetsad i bilen så man kan inte byta/eftermontera ett skvatt så den måste ju hänga med i minst 20 år innan bilen skrotas och då gäller det att det är bra grejjer om ljudkvaliten skall kunna vara på topp i 20 år,

Var sjävl runt oct tittade på nästan nya begagnade BMW 5:or till tjejen, de bilar med kass stereo gjorde faktiskt hela bilen totalt värdelös för mig och jag skulle aldrig kunna tänka mig köpa dessa bilar överhuvutaget hur fina och välvårdade bilarna än var.
Jag körde BMW innan och deras buissness anläggning som är ett snäpp upp mot original (bmw 3 serie E46- 2005) var av bedrövlig kvalitet, hoppet upp till HP i v70in var ordentligt stor.

Som mitt inlägg ovan så prioriterar Jag en fin anläggning hemma i vardagsrummet än i bilen men Jag förstår dom som ägnar mycket tid i bilen och vill ha bra ljud även där.
dst02 skrev:Som mitt inlägg ovan så prioriterar Jag en fin anläggning hemma i vardagsrummet än i bilen men Jag förstår dom som ägnar mycket tid i bilen och vill ha bra ljud även där.
Skillanden är ju att stereon i vardagsrummet kan man uppgradera precis när man själv vill.

Stereon i bilen är ju som du hade murat in din gamla tjockTV i murstocken och du måste titta på den i 20-30 år tills huset ska rivas för den går inte att byta ut eller uppgaredra.
VolvoB20 skrev:
dst02 skrev:Som mitt inlägg ovan så prioriterar Jag en fin anläggning hemma i vardagsrummet än i bilen men Jag förstår dom som ägnar mycket tid i bilen och vill ha bra ljud även där.
Skillanden är ju att stereon i vardagsrummet kan man uppgradera precis när man själv vill.

Stereon i bilen är ju som du hade murat in din gamla tjockTV i murstocken och du måste titta på den i 20-30 år tills huset ska rivas för den går inte att byta ut eller uppgaredra.
Helt sant men Jag undrar hur många nyköpare/tjänstebilsförare som har sin bil så länge? :P
dst02 skrev:Aldrig lyssnat på premium sound men har high performance i min bil som jag tycker är
helt ok. Enligt min mening lägger Jag hellre alla extra tusenlappar på anläggningen hemma i vardagsrummet där inget vägljud och annat stör en aldrig så bra anläggning.
Och varför skulle det ena utesluta det andra? Förstår inte logiken i ditt inlägg riktigt..
Kan man inte ha en bra stereo både i bilen OCH hemma?
Hade HP utan sub i förra bilen, tyckte det lät rätt ok ändå, i alla fall i framsätet.

I nya har jag Premium sound + sub, och det är faktiskt skillnad i ljudkvalité. Mycket klarare och fylligare ljud.
Men provlyssna först, men tag med cd/usb med din egna musik. Att lyssna på en radiostation räcker inte...
dst02 skrev:
VolvoB20 skrev:

Helt sant men Jag undrar hur många nyköpare/tjänstebilsförare som har sin bil så länge? :P
¨
Det är väl därför bilhallarna svämmar över av 3 år gamla tjänstebilar som är riktigt fina ochsäkert kan rulla i många ytterligare år men som man tyvär inte vill ta i med tång eftersom de har riktiga billiga sunk-stereo helt utan möjlighter att uppgradera och det är rena plågan att åka med.
Amli skrev:
VolvoB20 skrev:Det är snudd på tjänstefel att inte välja dyraste ljudet på dagens bilar.
Har du Premium sound med sub i din bil?
Nej, Pengarna räckte inte ---- :cry: :cry: :cry: Har bara hi-perf + sub. Och nu går det aldrig att uppdatera. Suck

Förr var det ju det roligaste som fanns att uppgradera huvudenhet, ljudprocessor, förstärkare och högtalare, har lagt en enorm massa tid och pengar på sådant men nu går det ju inte längre :cry: :cry: :cry:

Elektronik blir ju omodern fortare än bilar, min Supra tex gör ju 0-100 på under 5 och toppar 300 km/h vilket väl är rätt ok i dag också men kasettspelaren har bytts för länge sedan..... det säger väl allt
Fast det är ju inte omöjligt, det har vi ju diskuterat förut du å jag! :D

Det enda man inte blir av med i en "modern" stereo är användarinterfacet, men källor, slutsteg och högtalare är ju fortfarande möjliga att byta!
Men jag håller med dig om att det är för hårt knutet idag. Visst är det snyggare, men i längden är det ju inte direkt smart.

Du bör nog låsa vevaxel och kamaxlar in[…]

Trasig Renault Scenic

Och, Renaulten går bra. […]

Volvo 740-87 problem vid start B230e

Hej helt ny här och stött på probl[…]

Hej! Har en hastighetsmätare som lägger […]