Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fred
Så är det, man väljer inte BiFuel av ekonomiska skäl. Om man dock, som jag, gör det mesta av servicepunkterna själv så blir det inte så mycket extra.
av Mortua
En snabb överslagsräkning jag gjort på min är att man tjänar strax över 1krona milen på gasdrift mot bensin. Bensinförbrukning landsväg 0,72 (110km/h), stadskörning ca litern. Gasen drar mer i stadskörning en bensin.
Angående ökade servicekostnader tycker jag inte det är så farligt. Gjorde precis 24000mils servicen på volvo där det skillde ca 500kr gentemot en vanlig bensinare.
av Fred
Mortua skrev:Gasen drar mer i stadskörning en bensin.
Är det så? Det var intressant...undrar vad det beror på...
Användarvisningsbild
av crumpets
Kanonbra info.
Har du insikt i om detta gäller även på såpass gamla kärror att man kan serva dem själv, eccy? Eller annan med insikt om service/mek.

Trycktankar och skit känns ju som sånt som bör vara benäget att läcka, osv. Vet ej hur vanligt sånt är t.ex.
av Fred
Kolla gärna mina trådar på forumgas.se angående att spara pengar på service. Där finns lite siffror på vad verkstäderna vill ha för att göra saker och hur man kan spara en hel del pengar på att göra mycket av servicepunkterna själv. (Har för mig att jag skrivit om det även i detta forum... :roll: )

Trycktankarna har nog inte direkt en benägenhet att läcka och detta kollas inte vid service. Det ska göra läckagetester som går ut på att man sveper runt en sk "Sniffer" lite här och där under bilen och i motorrummet. Denna känner av mycket små mängder gas i luften och varnar med ljud. Bilprovningen ska utföra samma test en gång om året och det räcker ju.
Användarvisningsbild
av eccy243
På varje service ska det göras nåt som heter gastryck, kontroll/justering inklusive dränering filter. De flesta verkstäder tar nog ca 800-1000 kr för detta. På varannan service ska det dessutom bytas gasfilter.
Sen händer det titt som tätt att regulatorer och gasfördelare ger upp, med följd att den går dåligt eller tjuvstannar på gas. Sen är även mackarnas kompressorer som fyller gas i bilen ofta så slitna att de läcker ut olja ner i din trycktank. Då får man också körbarhetsproblem som att den tjuvstannar, och att det sätter igen filtrer. Detta gör att man nån gång emellanåt får plocka ner alla tre gastankar och tvätta ur dessa invärtes.

Erik, tack så jättemycket för utf&[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]