Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Körde igår kväll till svärmor i borlänge från växjö, 0,49 enligt färddatorn, helt ok
Kollade våra (företagets) 3st V70 2,4D automat MY10. De låg på 0.68, 0.70 resp 0.76 i blandad körning enligt färddatorn. Det tycker jag är ganska bra med tanke på hur pigga bilarna trots allt är :)

Kan tillägga att de körs i och omkring Stockholm. Skulle säga ca 50/50 mellan landsväg/motorväg och ren stadskörning i Sthlm.
Steff 99 skrev:Räkna med att 30% diff mellan färddator och verklig förbrukning är helt normal missvisning.
Konstigt nog bara åt ena hållet och det är den verkliga förbrukningen som är högst.
Jag skulle påstå att det handlar om upp till 0,5-1 eller 10% dl per mil högre verklig förbrukning om man inte använder bränslevärmaren som tillsats eller parkeringsvärmare på min 2,4d -10 manuell. Möjligen kan de skilja mellan exemplar men det är tämligen konstant på min bil.
Gurra82 skrev:Körde igår kväll till svärmor i borlänge från växjö, 0,49 enligt färddatorn, helt ok
Min färddator visar alltid för lite, nu står den som sagt på 0,49, men verklig förbrukning är 0,57-0,58 på just denna körning, skulle jag gissa
Steff 99 skrev:Räkna med att 30% diff mellan färddator och verklig förbrukning är helt normal missvisning.
Konstigt nog bara åt ena hållet och det är den verkliga förbrukningen som är högst.
30% då är det allvarligt fel och bilen ska in på reparation.

Ingen bil jag har kört har duffat mer är 5% till 9%
Det var när jag klagade att färddatorn diffade så mycket som jag fick till svar att min färddator fungerade enligt Volvos specar och det är inget onormalt att missvisningen kan vara upp till 30%
Min missvisning har varit sommar som vinter ca 20-25% i snitt
Senaste tankningen färddatorn 0,73 verkligförbrukning 0,95
Steff 99 skrev:Det var när jag klagade att färddatorn diffade så mycket som jag fick till svar att min färddator fungerade enligt Volvos specar och det är inget onormalt att missvisningen kan vara upp till 30%
Min missvisning har varit sommar som vinter ca 20-25% i snitt
Senaste tankningen färddatorn 0,73 verkligförbrukning 0,95
Det måste vara ett misstag. 30% diff gäller ju om man kör som satan med värmaren med det är ju ingen felvisning eftersom värmaren lever sitt eget liv och har med motorn förbrukning att göra.

När det är sommar och varmt (eller man kör med väramren av) ska det diffa under 10% annars är det ju fel på bilen.

Även det tycker jag dock är grymt svagt 2011 att man inte kan göra en mätare som är mer än 10% noggran, vi kunde ju för fasikne skicak folk till månen på 60-talet.

Sen har ju den svenska MK-1 dieseln lägre viskositet vilket gör att det också visarmera fel.
Min V70 D5:a visade ca 0.95. Vid pump 1.21. Hyfsad felvisning där volvo skyller på bränslevärmaren. Min förra XC90 2.5T hade felvisning åt andra hållet. Mkt liten skillnad men det var konstant vid varje tankning. Typ 1.31 dator 1.27 vid pumpen.
svendufva skrev:Min V70 D5:a visade ca 0.95. Vid pump 1.21. Hyfsad felvisning där volvo skyller på bränslevärmaren.
Du vet väl själv om du har haft värmaren på auto eller timer hoppas jag ?:-/

Hur mycket fel visar den när du har värmaren urkopplad ?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Hade en Golf 3 en gång i tiden och den gick […]

Långtradare och trailerdragare i 90 &au[…]

Står det ingen märkning typ PP inpr&aum[…]

Om du tittar på Bxz-eller vad den nu heter, […]