Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Lenke
Började med ett oljebyte, oljan va grå :-(. Gjorde ett komptest med dåligt komp på en cylinder. Bytte därför blockpackning, bytte även insugspackning, vattenpump, termostat, å div packningar när man ändå rivit grejerna. Toppen kollades va helt ok! 2 snabba oljebyten därefter. Komptest efteråt är helt jämt på alla cylindrar. Men nu till problemet den bygger väldigt mkt majonäs på oljelocket ändå! Har plockat bort flamfiltret till vevhusventilationen å kollat lite slangar men det ser helt ok ut! Vad är det som är fel? Visst kör ju mkt korta sträckor men kompisens 240 körs liknande å den finns det inte ett spår av majonäs på locket. Nån som vet vad jag ska göra nu? Har kört fast :evil:
Användarvisningsbild
av BRUTUS
Låter som du kört med trasig topp-packning länge, och nu bytt den, men grådaskig olja lär vara kvar ett bra tag om du inte kör en längre sträcka å pressar motorn lite, efter det olje och filter byte igen, har själv köpt bilar med trasig topp eller packning å grå olja, men har då fyllt upp hela motorn med olja å disel, sen har den fått stå en vecka innan byte av av packning eller topp. Jag kan ha fel i ditt fall men ta det som ett tips isåfall :D
av Lenke
Tack för svaret! Du har nog rätt i det, ligger nog kvar mkt slagg. Ska göra några snabba oljebyten framöver å kolla om det det blir bättre.
av volvo944gl
kör hårt med bilen. och töm den på olja o kör igenom diesel. rakt igenom. och häll på ny olja! drar den inget vatten?

Smakar det majonäs också? :mrgreen: (U) :-/O/ ;-// (B)
av Lenke
Har inte smakat :P Den drar inte en droppe vatten så det måste ju va kondens eller? Det syns ingen missfärgning på stickan å vattnet är klart å fint.
av volvo944gl
hehe det får du göra. så skall jag göra likadant när majonäsen tar slut hemma! =)
bra att den inte drar vatten. men prova med att häll ut oljan medans motorn e varm. och ta sedan och häll på ny och kör en par mil kör hem o byt olja igen. så skall det nog försvinna!
av Lenke
Lyfter tråden då nya problem kommit upp! Har ju som sagt haft lite majonäs på locket, men det har aldrig synts nåt på stickan. Kollade oljan senast å hela oljestickan va grådaskig!!! Men bilen tar inte en droppe vatten. Luktade på stickan å den stinker bensin. Det går alltså bensin i oljan. Vad kan va fel? Bilen går ändå skapligt bra, startar bra, det enda man kan tycka är att tomgången är lite låg. Jag tänkte börja med att byta olja och filter naturligtvis och sedan byta bränsletrycksregulatorn, tror ni det kan va den som pajat?
Volvo car UX

En liten nackdel med nya GUI tycker jag är at[…]

Bensinpriser v2

Över 23 nu för diesel. Tror ni vi komme[…]

Fönsterhiss ur funktion

Du kan byta ut bara den skadade kabeln (eller kabl[…]

Hastihetsmätare.

Har samma problem… Ibland om jag dunkar ti[…]