...

Moderator: Moderatorer

av Robertson
Om Polisen står vid sidan av vägen och kontrollerar användandet av blinkers på en cirkulationsplats och de är de enda där förutom du så kan det inte rimligtvis ge böter om man inte blinkar (eller ger tecken som det heter i lagtexten).
av Robertson
För att ingen har användning av informationen du ger genom att blinka när ingen ser det. Rörelsen är oväsentlig för alla utom dig själv. Fortkörning är inte alls samma sak, lagen säger att man inte får framföra fordonet fortare än gällande hastighetbegränsning, oavsett andra omständigheter (kanske kan tillåtas i nödfall, men det är en annan diskussion).
Robertson skrev:För att ingen har användning av informationen du ger genom att blinka när ingen ser det. Rörelsen är oväsentlig för alla utom dig själv. Fortkörning är inte alls samma sak, lagen säger att man inte får framföra fordonet fortare än gällande hastighetbegränsning, oavsett andra omständigheter (kanske kan tillåtas i nödfall, men det är en annan diskussion).
Det här är ju bara en gissning, men jag tror inte att du får bryta mot lagen om att blinka heller även fast ingen annan trafikant ser dig..

Men men, det är ju skit det samma, alla bilar har ju blinkers så det är ju bara å blinka på å sluta larva sig (För det är väl inte så att det är fränt att inte blinka!? Eller har jag missat nåt?). :wink:
av DDD
Bra om alla håller en god ton i tråden.

Länk

Trafikförordningen 3 kap 22§
"En förare som kör in i en cirkulationsplats har väjningsplikt mot varje fordon som befinner sig i cirkulationen."

Trafikförordningen 3 kap 65 & 65 §
"65 § När en förare avser att starta från en vägkant eller att vända, svänga, byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled på något annat inte oväsentligt sätt skall föraren ge tecken med körriktningsvisaren för att visa sin avsikt. Om fordonet inte har körriktningsvisare, skall föraren i stället visa sin avsikt genom att sträcka ut armen.
En förare som avser att stanna eller hastigt minska farten skall ge tecken med stopplyktan för att visa sin avsikt. Om fordonet inte har någon stopplykta skall föraren i stället visa sin avsikt genom att höja armen.
Tecken skall ges i god tid innan den avsedda manövern genomförs och vara väl synligt och otvetydigt. Teckengivningen skall upphöra så snart manövern är avslutad.
66 § Även om en förare givit signal eller tecken är han eller hon skyldig att försäkra sig om att den avsedda manövern kan göras utan fara eller onödigt hinder för någon annan."

Praxis: Väjningsplikten väger tyngre än blinkning eller signal.
Robertson skrev:Trafikförordningen säger inte att man måste blinka i alla lägen. Har för mig att det finns en länk till lagtexten tidigare i tråden.
Enligt trafikförordningen ska man blinka när man svänger...
Jag ser inget undantag från det i lagtexten.

"När en förare avser att ... svänga ... skall föraren ge tecken ..."
Användarvisningsbild
av SvenB
Är det på något vis svårt att använda blinkers? Jag tycker att det är bra att vara "övertydlig" och blinka oavsett om jag tror att någon ser det eller ej.
Användarvisningsbild
av erikn
:D men inte mer energi än det som går åt till att tillverka nya delar när man krockar pga att man inte blinkat.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Ska du bara ha den i ett par år ta vilken Go[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Varför inte en XPENG G6 Performance? Extra a[…]

Köpråd V60 Recarge

Jag köpte mig en V60 2021 för ca 2 m&ari[…]