Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Svärmor bad mig undersöka hennes stendöda vindrutetorkare på hennes 745'a från 1989.
  • Motorn är stendöd. Inte ett liv när den är monterad i bilen. Funkar med separat matning
  • Säkringen är hel
  • Spolning och bakrutetorkaren funkar
  • Jordkabeln är hel
  • Multikontakten har spänning på två av fyra ledare (oavsett läge på spaken!)
    edit: meckat vidare idag...
  • Torkarmotorn går fint om man lägger spänning direkt på den gröna eller bruna kabeln (hel/halvfart)
  • Dessa två får dock ej matning hur jag än gör medan de andra två som går in i växelhuset har konstant matning (retur till 0-läge)
Fråga: Var pajar det mest sannolikt? Spaken?

edit: Hittat en smält kontakt vid spaken. scrolla ner!

Mvh Kalle, Jkpg
Senast redigerad av 7 K-Man, redigerad totalt 0 gång.
Har du öppnat så att du kommer åt själva motorn? Har du jordat själva MOTORN. Man måste jorda själva TORKARMOTORN. Mekanismen är annars jordad, men är oftast oxiderad och isolerad. Prova på nytt.
På min 945a så slutade en av torkarna att fungera, jag tog upp torkarna från rutan och tog upp den lilla plastkåpan längst ner vid torkaren, skruvade åt 10ans mutter och sen funkade torkaren kanon. Kanske värt att kolla?
Sjöle skrev:Har du öppnat så att du kommer åt själva motorn? Har du jordat själva MOTORN. Man måste jorda själva TORKARMOTORN. Mekanismen är annars jordad, men är oftast oxiderad och isolerad. Prova på nytt.
Jordar den genom själva ställningen/mekanismen? Visst kan jag ta isär allt igen och kolla allt men jag tror inte att det är felet.

Jag har ju plockat ur hela alltet när jag körde motorn med separat matning och då jordade jag endast den svarta kabeln. Det funkade.
Har för mig att själva motorn är jordad med ett litet metallbläck som sitter nitat på motorn. Det orxiderar ofta och trillar bort om man pillar lite på det.
Kolla konditionen på det..

/Ticken
Fundering på fälgar XC60-2017

Tack för svar! man blir ju tokig i däck […]

Läs också kommentaren till artikeln, h&[…]

Slangar v70

Fel av mig, evap purge valve sitter bredvid batter[…]

Dålig broms

I höstas köpte jag en huvudbromcylinder […]