Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Kirre123
Jag är lite nyfiken på hur mycket bränsle värmaren förbrukar på en timma.
Är det någon som vet?
Har märkt att den totala bränsleförbrukningen har ökat väldigt mycket när kylan har satt sina klor i hela Sverige.
av ZizzoZ
Kirre123 skrev:Jag är lite nyfiken på hur mycket bränsle värmaren förbrukar på en timma.
Är det någon som vet?
Har märkt att den totala bränsleförbrukningen har ökat väldigt mycket när kylan har satt sina klor i hela Sverige.
Samma för mig ligger runt 10l/100km vid pumpen. Kör jag utan dieselvärmaren ligger jag runt 7l/100km...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Klart det märks.

Kör du tex 1 mil och motorn tar 0.8 l diesel.

Har du samtidigt kört upp 0.6 liter med timern och kör upp 0.2 liter med autostarten så har du ju lyckats fördubbla förbrukningen med hjälpa av värmaren.

Men allt beror ju på temp och hur långt du kör.

Hur fasiken skulle en elbil funka i detta klimatet, man kommer väl inte ur fläcken, batteriet skulle väl vara tvärslut innan det ens är plussgrader i kupen.
av Steff 99
När jag hade båt kalkylerade jag med 1-1,5 liter i timman med dieselvärmaren , men det kan vara så att den hade större effekt eftersom den skulle värma ett större utrymme, men då talar vi även om att utetemperaturen höll plusgrader.
Min känsla är att värmaren drar mer än de 0.6l/tim som sägs
av Trex
0,6 l/tim verkar vara rimligt när jag gör överslagsberäkning med mina förutsättningar, bor och kör i Gbg.

Bilen ligger runt litern/mil nu men det är det värt med tanke på hur varmt o gött det är i bilen när man skall använda den :D

PS.
När bilden togs så låg den på 0,58 l/milen :wink:
av ZizzoZ
Jag funderar seriöst på att sätta in en el-motorvärmare i bilen oxå. Har el-uttag på jobbet och garage hemma. Har räknat lite på det och kommer 30 mil längre om jag inte använder mig av dieselvärmaren alls. Per tank... En vinter så har man sparat in dom 4500 det kostar att montera.
Användarvisningsbild
av Guligan
ZizzoZ >> det är säkert en bra idé. Dessutom mer skonsamt mot bilbatteriet.
av ZizzoZ
Guligan skrev:ZizzoZ >> det är säkert en bra idé. Dessutom mer skonsamt mot bilbatteriet.
Det har du rätt i, det har jag inte ens tänkt på. Snällare mot miljön oxå om man nu är intresserad av sånt :P
Användarvisningsbild
av Variosboy
ZizzoZ skrev:Jag funderar seriöst på att sätta in en el-motorvärmare i bilen oxå. Har el-uttag på jobbet och garage hemma. Har räknat lite på det och kommer 30 mil längre om jag inte använder mig av dieselvärmaren alls. Per tank... En vinter så har man sparat in dom 4500 det kostar att montera.
Och elen är gratis? :wink:

Använder du värmaren så mycket så att du gör över med 400 liter diesel på en vinter så har du ju värmaren på i ca 500 timmar ungefär, och eftersom den är på 4,5kw så kommer ju en elektrisk motor och kupévärmare behöva vara på ungefär 1000 timmar för att utföra samma jobb (om vi förutsätter att du har en fetingkupévärmare på nästa 2kw, annars blir det ju fler timmar)

1000 timmar x 2kw (kupévärmare) +0,4kw (motorvärmare) x drygt en krona per kw/h = drygt 2400:-/ vinter i elförbrukning! men det är klart, hälften av tiden står väl bilen på jobbet!? så du betalar väl bara 1200:-/ vinter i el i så fall.

Du bör nog låsa vevaxel och kamaxlar in[…]

What the Fffff. Thanks you Guys, I really apprecia[…]

Trasig Renault Scenic

Och, Renaulten går bra. […]

Volvo 740-87 problem vid start B230e

Hej helt ny här och stött på probl[…]