Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av markiica
Jag funderar på att skaffa Canicula till min V70 II, och har tänkt på att ta däckdimensioner 235/45/17 istället för 225/50/17. Jag vet att 225/50 är rekommenderad dimension men 235/45 har lite bredare däck som kan vara lite finare. Vad tycker ni? Några åsikter om storleken och om den också passar bra osv ???
Användarvisningsbild
av JagulareN
markiica skrev:Jag funderar på att skaffa Canicula till min V70 II, och har tänkt på att ta däckdimensioner 235/45/17 istället för 225/50/17. Jag vet att 225/50 är rekommenderad dimension men 235/45 har lite bredare däck som kan vara lite finare. Vad tycker ni? Några åsikter om storleken och om den också passar bra osv ???
Skulle inte rekomendera 45 profil om du inte har en sänkt bil. Bilen kommer bara se hög & konstig ut då avståndet mellan däck & skärmkant kommer öka. Kör själv med 40mm H&R sänkningssats. Hade 225/45/17 på mina gamla vinterdäck. Då var avståndet mellan däck & hjulhus ca 4cm fram. Byte sedan till 225/50/17 då låg avståndet mellan däck & skärmkant fram på ca 2cm. Vågar knappt tänka på hur det skulle se ut med 17 tum & 45 profil på en osänkt bil.

Tänkt även på att ju mindre rullomkretsen på hjulen är mot orginal ju fortare måste hjulen snurra & destu mer får motorn jobba. Vilket innebär att bilen hela tiden måste gå på högre varvtal. Vilket både är jobbigt vid högre hastighet & kommer slita mer på motorn.

Annars bra val av fälgar då canicula fälgarna är riktigt snygga.
av JE Jr
Blir det inte ballongaktigt då?

De där fälgarna är endast 7" breda, och jag har 215/45R17 på mina 7" Polaris på min 740 och den bredden är helt perfekt till fälgarna. 225 i bredd funkar också tycker jag men det börjar bli på gränsen. Så 235 tror jag inte kan bli snyggt :)
av AndS
JagulareN skrev:
markiica skrev:Jag funderar på att skaffa Canicula till min V70 II, och har tänkt på att ta däckdimensioner 235/45/17 istället för 225/50/17. Jag vet att 225/50 är rekommenderad dimension men 235/45 har lite bredare däck som kan vara lite finare. Vad tycker ni? Några åsikter om storleken och om den också passar bra osv ???
Skulle inte rekomendera 45 profil om du inte har en sänkt bil. Bilen kommer bara se hög & konstig ut då avståndet mellan däck & skärmkant kommer öka. Kör själv med 40mm H&R sänkningssats. Hade 225/45/17 på mina gamla vinterdäck. Då var avståndet mellan däck & hjulhus ca 4cm fram. Byte sedan till 225/50/17 då låg avståndet mellan däck & skärmkant fram på ca 2cm. Vågar knappt tänka på hur det skulle se ut med 17 tum & 45 profil på en osänkt bil.

Tänkt även på att ju mindre rullomkretsen på hjulen är mot orginal ju fortare måste hjulen snurra & destu mer får motorn jobba. Vilket innebär att bilen hela tiden måste gå på högre varvtal. Vilket både är jobbigt vid högre hastighet & kommer slita mer på motorn.

Annars bra val av fälgar då canicula fälgarna är riktigt snygga.
Nu tänkte du på oförändrad bredd, men trådskaparen ville köra med 235/45 och då blir den uppsättningen drygt 1cm mindre i höjd och skillnad mot skärmkant ca 6mm. Rullomkretsen förändras endast ca 2% så även den är marginell.
Den stora fördelen är också att 235/45 är betydligt billigare än 225/50 som är ovanlig dimension om man ska tolka prisbilden.
av fredrikwt
Själv har jag svårt att förstå att Volvo väljer att montera 245/40 som original på 18", när mina däck är slut blir det 225/45...

Kan inte se nåt positivt med 245, däremot låter det lite extra, spårar lite extra o tar säkert lite extra sås.

Så min poäng - kör på 225/50 helt klart. Hade själv bytt direkt om jag inte varit för snål =)
av Steff 99
Eftersom Volvo oftast har Pirelli som orginal på 18" så varar dom sällan längre än 2000 mil, så du lär inte behöva vänta så länge innan det är dags att byta !! 8)
Användarvisningsbild
av JagulareN
AndS skrev:Nu tänkte du på oförändrad bredd, men trådskaparen ville köra med 235/45 och då blir den uppsättningen drygt 1cm mindre i höjd och skillnad mot skärmkant ca 6mm. Rullomkretsen förändras endast ca 2% så även den är marginell.
Den stora fördelen är också att 235/45 är betydligt billigare än 225/50 som är ovanlig dimension om man ska tolka prisbilden.
Självklart tänker jag på oförändrad bredd. Men även att om ts nu funderat på att köpa 235/45 istället för 225/50. Så kommer vi ändå inte ifrån att rullomkretsen minskar med 2%. Vilket hur man än vrider & vänder på det gör att bilen kommer ser högre ut. Sen om man tycker det är en petitess skillnad eller inte är upp till var & än att avgöra.

Håller med ett lägre pris kan vara en fördel, men behöver inte alltid vara det. Bilen kommer både bli stötigare & spåra mer med 235/45. Sen ju breddare däcken är destu större chans är det att däcken snedslits i för tid.

Det är inte jag som ska köpa däck & vill heller inte påverka ts. Men vill ändå ge lite tips & råd om hur jag tänker. Då jag själv hade valt 225/50.
av AndS
JagulareN skrev: Självklart tänker jag på oförändrad bredd. Men även att om ts nu funderat på att köpa 235/45 istället för 225/50. Så kommer vi ändå inte ifrån att rullomkretsen minskar med 2%. Vilket hur man än vrider & vänder på det gör att bilen kommer ser högre ut. Sen om man tycker det är en petitess skillnad eller inte är upp till var & än att avgöra.

Håller med ett lägre pris kan vara en fördel, men behöver inte alltid vara det. Bilen kommer både bli stötigare & spåra mer med 235/45. Sen ju breddare däcken är destu större chans är det att däcken snedslits i för tid.

Det är inte jag som ska köpa däck & vill heller inte påverka ts. Men vill ändå ge lite tips & råd om hur jag tänker. Då jag själv hade valt 225/50.
Allt är en smaksak, men utgår man från V70II grunddesign så har det fått drag från XC70. Om du jämför en V70N med V70II så ser du de stora skillnader, både i design och det faktiska i att V70II är högre även om man försökt "styla" om den med R-paket.
Så i praktiken innebär 235/45 en lägre bil men lite mera utrymme kring skärmkanterna och 6mm kan t.o.m. trollas bort beroende av vilken däckstyp du väljer.
Jag är ingen förespråkare av breda däck eller låg profil, så för egen del är jag mycket missnöjd med att jag valde 225/50 17", utan skulle idag tagit 16" men det var Caniculafälgarna som lurade mig.
Användarvisningsbild
av P1800
AndS skrev:
JagulareN skrev:
Jag är ingen förespråkare av breda däck eller låg profil, så för egen del är jag mycket missnöjd med att jag valde 225/50 17", utan skulle idag tagit 16" men det var Caniculafälgarna som lurade mig.

Om du är missnöjd med dina 17'' så har jag en uppsättning 16'' från min -10 2,4d som rullat mindre än 100 mil. Intresserad?
av AndS
P1800 skrev:
AndS skrev:
JagulareN skrev:

Om du är missnöjd med dina 17'' så har jag en uppsättning 16'' från min -10 2,4d som rullat mindre än 100 mil. Intresserad?
Hade jag inte lagt på en omgång nya däck i höstas hade det kanske varit intressant. Det jag är mest missnöjd med är 225/50 profilen som är så mycket dyrare än andra kringliggande profiler och speciellt då jag gillar Michelin som märke.
Det stod 4 nya bilar utanför handlaren när vi skulle byta varav en hade Canicula med 17" med Michelin och utseendemässigt så var det mycket snyggare än de med 16" som även blev lite mera ballongaktiga.
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Då kör vi denna en helg. IMG_0544.jpe[…]

Hej, har problem med en reservdelsbil jag för[…]

Du bör nog låsa vevaxel och kamaxlar in[…]

What the Fffff. Thanks you Guys, I really apprecia[…]