JagulareN skrev:
Självklart tänker jag på oförändrad bredd. Men även att om ts nu funderat på att köpa 235/45 istället för 225/50. Så kommer vi ändå inte ifrån att rullomkretsen minskar med 2%. Vilket hur man än vrider & vänder på det gör att bilen kommer ser högre ut. Sen om man tycker det är en petitess skillnad eller inte är upp till var & än att avgöra.
Håller med ett lägre pris kan vara en fördel, men behöver inte alltid vara det. Bilen kommer både bli stötigare & spåra mer med 235/45. Sen ju breddare däcken är destu större chans är det att däcken snedslits i för tid.
Det är inte jag som ska köpa däck & vill heller inte påverka ts. Men vill ändå ge lite tips & råd om hur jag tänker. Då jag själv hade valt 225/50.
Allt är en smaksak, men utgår man från V70II grunddesign så har det fått drag från XC70. Om du jämför en V70N med V70II så ser du de stora skillnader, både i design och det faktiska i att V70II är högre även om man försökt "styla" om den med R-paket.
Så i praktiken innebär 235/45 en lägre bil men lite mera utrymme kring skärmkanterna och 6mm kan t.o.m. trollas bort beroende av vilken däckstyp du väljer.
Jag är ingen förespråkare av breda däck eller låg profil, så för egen del är jag mycket missnöjd med att jag valde 225/50 17", utan skulle idag tagit 16" men det var Caniculafälgarna som lurade mig.