Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
har en XC70 -07 gamla karossen med eftermonterade dämpare bak med nivåreglering
Fungerade fint första åren, senaste året har den blivit svampigare för att idag utan last vara lägre bak än en vanlig V70!!
Har någon erfarenhet av hållbarheten på dämpare med nivåreglering?
Tycker man borde kunna få volvo att byta på goodwill

/Fredrik
Det är Volvo Orginal dämpare?
Finns väl även piratdämpare tycks jag ha hört.

Har en vanlig V70 som gått 20000 mil och har inte märkt något ännu!
Hej Fredrik!

Har visserligen inte en XC90 men kanske som en liten upplysning om dessa dämpare.
Min förra bil 960 -96 med nivåreglering. De var kass efter ca 12 000 mil. Nya beg. 2 stycken (nya typen) från samma donatorbil som höll ca 4 000 mil. Nya original från Volvo, bilen hade då gått ca 16 000 mil. Efter ca 3 000 mil en som läckte olja.
Min nuvarande bil S80 -05 ca 8 000 mil med Four-c dämpare var 3 av fyra dämpare med synbart läckages.
Så för mig tycks detta vara ett problem med dessa dämpare.

Lennart
fredriknorelius skrev:Hej,
har en XC70 -07 gamla karossen med eftermonterade dämpare bak med nivåreglering
Fungerade fint första åren, senaste året har den blivit svampigare för att idag utan last vara lägre bak än en vanlig V70!!
Har någon erfarenhet av hållbarheten på dämpare med nivåreglering?
Tycker man borde kunna få volvo att byta på goodwill

/Fredrik
Dessa dämpare håller dåligt. 10 000 mil är bra. Du kan montera "vanliga" fjäderben utan nivåregleringtill betydligt lägre kostnad än nivåreglerade som kostar ca 10 papp . Kolla bildelsbasen. Bilen blir högre och stummare bak.
Bytte till sommardäck igår, efter hjulbyte höger bak hade jag en oljepöl på ca. 20cm i diameter under bilen.

V70 D5 Sport Edition 2006 med aut. nivåreglering moterad direkt efter köp.

Rullat 11800mil :cry:

/ Andreas

BTW, någon som har någon till övers, jag har 2st orignal fjädrar samt 2st original dämpare till övers!
Bytte själv på höger sida på min xc70 -07 vid ca 10 000 mil. Köpte "konverteringssatsen" med två dämpare för drygt 9 papp på Bilia - nån tusenlapp billigare än att köpa två lösa. Dock orkade jag bara byta på ena sidan.... men tänkte byta båda och behålla den andra fungerande som reserv...

Jag jobbar inte med bilar utan andra maskiner. Me[…]

Keyless/Nyckeldosa

Bra början är att köra med Varta ba[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddnin[…]

V502.0D spridarfråga

Det är mekonomen verkstad som dragit slutsats[…]