Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Racetwin2
Ja då var man snart ägare till en husvagn (Hobby 545 KMf La Vita Veneto 2011) på 7,53 meter. Den är fullbredd på 2,5m och 2,6 meter hög och 1600 kilo. Jag har nu börjat fundera lite på vad min 2,5FT kan tänkas få för förbrukning med den på släp? Med E85 så pratar vi nog över 2 liter......

Är det någon som har erfarenhet av 2,5FT som dragbil? Ja, jag vet att det inte är idealet som dragbil just vad gäller förbrukningen men i övrigt borde det väl fungera bra? Har själv dragit tungt men bara med släpkärra och korta sträckor.

Lite OT: Katastrof att jag bara får dra 1240 med B-kort och en 2,5FT. 1600 med BE. Hade jag haft en Audi A3 2,0d så hade det dock gått umärkt. Eller en BMW320d. Trafiksäkert??? Nåja - bara att bita i det sura äpplet och fixa BE-kortet. Volvo verkar också extremt känsliga för maxvikt bil+släp jämfört med andra tillverkare. Det är bara AWD:erna som får dra 2000 kilo och däromkring.
av perhall
Den lär fungera utmärkt! Men du kan nog inte använda sexan, fyran är ju växlad som sexan i många andra bensinbilar (antar att du ligger kring 2800 varv på fyran i 100, själv har jag gamla utväxlingen på MY08 - lika mycket som t ex en BMW 520i e60 eller A6 2,0T...)
PH
av mikebike
Racetwin2 skrev:Lite OT: Katastrof att jag bara får dra 1240 med B-kort och en 2,5FT.
Min "nya" bil kom med dragkrok och direkt började man fundera på att hyra husvagn. Fast p.g.a. extremt hög maxlast får jag bara dra 995 kg på B-kort, det blir en himla liten husvagn!
av eijo
Hej,

Jag har dragit en stor Knaus 580 2,5m bred både med 2,5FT:n jag har nu och med min förra D5. Jag har iofs automat, men jag kan bara säga att V70 med 2,5FT är en kanon dragbil. Stabilt och fint, och kraft i massor. Då kommer motorn till sin rätt.

Kan tillägga att D5 var ännu bättre!

Kan bara rekommenderas! Men man behöver ju BE kort förstås!

Förbrukningen brukar ligga på runt 1,8 med Etanol. Inte så farligt. Verkningsgraden på motorn blir ju bättre vid lite belastning.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Vad roligt! Ja, D5 är dragbilen nummer ett men då var detta inte så illa ändå :) Jag har ju sportchassit och nivåreglering så det borde funka riktigt bra. Lite panik nu bara att ta BE-kortet. Beställde material förra helgen..... :???:

Snacka om att man har motivation att ta BE-kortet nu iaf :D

En parentes: Jag är inte uppvuxen med husvagnar och hade eg aldrig tänkt på att skaffa en men JESUS vad fina de var när vi var och tittade. Jag blev chockad. Centralvärme, el-golvvärme, Toalett med duschkabin....våningssäng till barnen ja listan kan göras lång. Vi blev sålda direkt.
av eijo
Nivåreglering är väldigt bra.

Backsensorer är kanon när man ska koppla till. Man kan pricka på centimetern när utan att gå bak och titta om man tränar lite.

Navigator är ovärdeligt med husvagn. Inte kul att köra fel i Köpenhamn med en husvagn efter... det har jag gjort :oops: många år sedan iofs, innan det var vanligt med GPS. 945 Turbo drog jag med på den tiden.

V70 är en fantastisk långfärdsdsbil med husvagn. Vi har varit på många långa resor.

Tips är att hyra en kärra på statoil eller nåt för att träna inför BE kort. Ställ upp en så där bana med konor, tomflaskor eller vad du nu har... Tom P-plats på en söndag är bra ställe att öva på! Behöver inte vara ett tungt släp när man övar detta moment, men bra om den har kapell. Sen är det ju teorin... bara att plugga järnet. Svårare än man kan tro...
av perhall
Förbrukning är svårt att säga eftersom det är så extremt hastighetsberoende, särskilt med en 2,5FT (mindre med en D5). Länge sen jag körde husvagn men vill minnas att den drog 1,9-2 l när man körde snabbt (115-120) och 1,3 när man körde lugnt (85-90). Det innebär ca 60% mot utan husvagn vid lugn körning och 100% plus vid snabb körning. Bilen var en Scorpio 2,8i aut och husvagnen nån 540 Sävsjö tidigt 80-tal. Ni yngre forummedlemmar kan hitta den på google, inte snygg men fin att åka i, och törstig.
PH
Användarvisningsbild
av Racetwin2
perhall skrev:Förbrukning är svårt att säga eftersom det är så extremt hastighetsberoende, särskilt med en 2,5FT (mindre med en D5). Länge sen jag körde husvagn men vill minnas att den drog 1,9-2 l när man körde snabbt (115-120) och 1,3 när man körde lugnt (85-90). Det innebär ca 60% mot utan husvagn vid lugn körning och 100% plus vid snabb körning. Bilen var en Scorpio 2,8i aut och husvagnen nån 540 Sävsjö tidigt 80-tal. Ni yngre forummedlemmar kan hitta den på google, inte snygg men fin att åka i, och törstig.
PH
Inte så farligt ändå. jag hade nästan räknat med 2,2 l/mil eller liknande. Och 120km/h lär dröja innan jag utforskar med denna vagnen :) Lär hålla mig runt 80-strecket i början iaf.
av pm922
Lär väl ligga där, har dragit mycket husvagn med mina tidigare V70 2,5t och t5, både med manuella och automat och snittförbrukningen brukar ligga på 1,3-1,5 liter milen. Så etanolen springer väl upp i 1,7-1,9 säkert. Har dragit min vagn med min 2,5FT men bara med bensin i tanken, drar en Polar 680 BK 2010 med en totalvikt på 1900kg och det gick som en dröm. Snittförbrukningen låg på 1,36 men jag körde den bara till serviceverkstaden. Min Seat Alhambra med liten 1.8T motor drar mycket mer när man släpar vagnen, låg i somras på ca 1,65 under en 70 mils tripp men den är undermotoriserad kontra dragvikten. Slutsatsen är att 2,5FT lär väl vara en lika bra dragare som sina tidigare syskon men det kostar att släpa stora husvagnar.

Du bör nog låsa vevaxel och kamaxlar in[…]

Trasig Renault Scenic

Och, Renaulten går bra. […]

Volvo 740-87 problem vid start B230e

Hej helt ny här och stött på probl[…]

Hej! Har en hastighetsmätare som lägger […]