Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
#495279
Den nya motorn har ju fått beröm både 60-forumet och i tysk press. Någon som har provkört den? Jag har tyvärr ont om tid ett tag för sådant, vore skoj att höra vad ni andra tycker som har provat... prestanda ser ju ok ut. /PH
Användarvisningsbild
av hollan
#495378
ja körde en aut gick faktist över förväntan svara bra och kändes rapp men var aldrig uppe i några höga hastigheter så hjag vet inte om den tokvarvar i 110 som små motorer brukar göra
men den går inte att jämföra med 2,5ft men kommer man från en 140-170hk v70n eller 2,0f så är den helt ok
av perhall
#495522
hollan skrev:ja körde en aut gick faktist över förväntan svara bra och kändes rapp men var aldrig uppe i några höga hastigheter så hjag vet inte om den tokvarvar i 110 som små motorer brukar göra
men den går inte att jämföra med 2,5ft men kommer man från en 140-170hk v70n eller 2,0f så är den helt ok
Den varvar kring 2200 i 110 och det gör förresten alla MY11 V70 utom D3 och 2,5FT som varvar mindre.
PH
av Tobbev
#495567
perhall skrev: Den varvar kring 2200 i 110 och det gör förresten alla MY11 V70 utom D3 och 2,5FT som varvar mindre.
PH
Samma gäller S60/V60 T3. ca 2200 varv i 110km/h (manuell låda)

Mvh
Tobbe
av stavas
#495918
Provade T4:an i en V60 igår, och blev inte speciellt inponerad tyvärr :( . Tycker inte det blir en speciellt skön känsla i motorn när det är en 1.6 liter. Jag kör en Saab 9-3 just nu, med 175hk BioPower (2.0), och den är betydligt skönare i draget, inte lika rå på något sätt.

När man tar ut 180hk i 1.6, så känns det som den jobbar hårdare än en 2-liters motor.

D3:an har ju på papperet sämre prestanda, men känns ändå mycket piggare och mer "sofistikerad". Gäller förstås inte om man vill vara över 3000 varv... :D

// Torbjörn
av wanvik
#496392
Provkörde en V70 T4 R-design idag och blev ganska besviken. Jämfört med V60 T3, dvs samma motor upp till ca 4000 varv, kändes motorn lite väl klen i V70. Dessutom ett klart burkigare ljud vid gaspådrag i V70 - vilket var lite förvånande eftersom jag tyckte att motorn lät aningen högre vid start/tomgång i V60. Dessutom blev det ganska tydligt när man jämförde V60 och V70 att framvagnen i V60 gungar/kränger betydligt mindre. Båda bilarna hade för övrigt 16" vinterdäck med dubb vilket kanske inte är den optimala konfigurationen för värdering av köregenskaper.
av eijo
#496428
Kan det vara så att den funkar bättre med powershift lådan än manuell? Verkar så av inläggen att dömma.. Ni som tyckte den var klen... var det med menuell låda?
Användarvisningsbild
av FWH
#496444
wanvik skrev: Dessutom blev det ganska tydligt när man jämförde V60 och V70 att framvagnen i V60 gungar/kränger betydligt mindre
Ingen tvekan om att väghållningen i V60 är bättre än V70.

Det hjälpte inte att byta bränslefilter,[…]

Lufta koppling som inte går

Okej 👍, jag läser nu efterhand vad jag skrev […]

Tips få ut ABS givaren fram

menade du att du borrade ett hål och sen g&a[…]

Tack för tipset med olja i cylindern, det k&a[…]