I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av kamilenski
Tydligen en del av -06 / -09
163hk som 185hk har spärrade processorer.
Inget chip trim går in. Tydligen gäller det ca 20 % av dessa Volvo dieslar. SKIT!
Användarvisningsbild
av Funk
Det kan inte stämma, eftersom Volvo kan uppdatera all mjukvaran i dem på service.... Det handlar bara om att man måste läsa ur kodningen, vilket jag tror är anledningen till att BSR, vill ha ur boxen ur bilen för. Inte heller Polestar har några som helst problem med dessa bilar vad jag vet.

/Thomas
Jag hade boxen ute hos ett företag som provade ladda in mjukvaran. Tydligen gick det att läsa men inte att lägga in. Killen förklarade att det är andra gången han råkade ut för detta och enl honom (han sammarbetar med Tyskarna) har Volvo bränd sönder ngt blockering i processorn. Enl honom i dessa fall byter Polestar processorn vid omprogrammering av dessa.
Användarvisningsbild
av Funk
Ingen på verkstaden hade hört talas om detta med byte av processorn, vilket rimligen då skulle gällt vid alla vanliga uppdateringar också. Vilket företag var det som inte klarade det ?

/Thomas
Det var Bil&Motor i Helsingborg. Men killen lovade återkomma. Han tror det går att kringå detta.
Får se. Han verkade kunnig.
Användarvisningsbild
av Funk
Med risk för att trampa någon på tårna så tror jag helt enkelt att firman i fråga köpt en hel packe med mjukvaror av någon annan, och helt enkelt inte vet varför det inte fungerar. Dom firmorna som tagit fram mjukvarorna själva löser nog detta ganska snabbt. Som jag sa tidigare borde det falla på sin egen orimlighet att Volvo skulle förhindra skrivning till eeprom eller liknande eftersom man då får byta hela boxen för att köra eventuella nödvändiga uppdateringar på märkesverkstaden.

/Thomas
Idag besökte jah Volvo. Bilens alla mjukvaror uppgraderades utan problem i maj 2010. Att lägga in Polestar är inga problem enl. Volvo.

Fattar mindre o mindre...

Idag har den fått köra släp fö[…]

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]