Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
Men hör ni så illa kan det bara inte vara. Vår bil blir 3år i mars och ca 7000mil, på originaltorkare.
Däremot så är vissa spolarvätskor rena skiten och då sveper torkaren runt som den är dålig och det blir kladd kvar. Köper alltid koncentrerat och det är stor skillnad. Handlade en 4-5L dunk på lågprisvaruhus och med den får man spola som attan för att få rutan ren men den ser fortfarande lite kladdig ut. Har handlat de som t.ex. Shell har, betydligt dyrare men gör rent rutan mycket bättre och med mindre mängd vätska.
Jag brukar också ta lite spolarvätska på ett papper och torka rent torkarbladet när jag tvättat bilen, tyvärr inte alltför ofta.
Däremot baktorkaren verkar nu ha gjort sitt och är dags för byte.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Och det här är ju ännu en diskussion som i grunden rör helt olika förutsättningar!
Dessa faktorer kommer jag på som styr hur bra funktionen är: (om man förutsätter att alla V70II är lika, vilket jag tror, så är det ju annat som står för den faktiska skillnaden)

- Klimat där vi bor (Mycket slask och saltade vägar ställer så klart till det mer)
- Körsträcka
- Fördelning stad/landsväg
- Vilka torkarblad man har
- Spolarvätskans kvalitet
- Tidigare erfarenheter av andra märken (Åkte Renault 2011 i måndags, och tycker man att V70II är dålig så tycker man att Renault är pissigt-hemskt-illa-jordens-undergångs-dålig!)

Har under mina 4300 mil bytt torkarblad två gånger. Och gjort över med ungefär 40 liter spolarvätska skulle jag gissa.
10 liter av dessa har jag köpt på biltema, och de resterande 30 har jag fått av svågern som har saneringsfirma. Kommer inte köpa Biltema igen om jag säger så..
Det första bytet av torkarblad jag gjorde så valde jag att testa Biltemas och det var heller ingen hit, så länge det var över nollan ute så gick det bra, men efter första köldknäppen så var gummina som backelit och blev inte bättre när värmen kom tillbaka. Då blev det original igen, och det var det värt!

Torkaren bak har jag aldrig bytt, och den funkar klockrent än.. Använder den rätt mycket eftersom aerodynamiken på bilen gör att bakrutan blir igenkletad fort!
Användarvisningsbild
av poseidon
hollan skrev:1dl spolarvätska per mil?? de kan inte vara snällt mot miljön min 11a tog jag ut i nov har rullat 230mil nu och har fortfarande inte fyllt på spolarvätska har inte märkt något om dåliga torkarblad tycker dom tar som nytt fortfarande men visst jag kanske fuskar med bilen i garage på nätterna och fick rutan glasbehandlad vid köpet och de funkar bra så alla ni prova gärna bilias glasbehandling funkar bra dom andra åf har säkert något liknande och erbjuda
Beror ju på vart man åker, kör man essingeleden bredvid å bakom långtradare dagarna i ändå så gör jag nog av med 2-3 liter blandad spolarvätska i veckan. Det är för mig 25 mils körning, dvs nästan 1 dl/mil. Men om man pendlar mellan Arjeplog å Arvidsjaur så går det nog åt mindre....
av Steff 99
Jag har beskrivit detta redan förra vintern i en annan tråd.
Att påstå att torkarna /spolare är ok då bor man säkert där man inte saltar och temperaturen håller sig under -10 en stor del av året
Kör man som jag på västkusten då går det åt spolarvätska skall jag lova, bilen har rullat ca 3000 mil sedan jag tog ut den.
Förbrukning av spolarvätska ligger på över 100 liter, jag köper bara koncentrat.
Tokare är bytt 4 ggr och de som sitter på nu är totalt kass. (enbart Volvo orginal)
Spolarmunstycken är bytta, de första med duschfunktion var rena skämtet, där orkade knappt spolarvätskan över huvkanten vid rutan i 100kmh.
Den nya träffar rutan i fyra punkter...snacka om att ha konstruktörer som sitter o sover på "jobbet"
Torkarna lämnar en yta av ca 15 cm mitt på rutan osvepta , självklat mitt i siktfältet.
Jag hade bilen inne på verkstaden ang detta 4-5 ggr förra vintern...åtgärd "någon måste ha pillat på torkarmekanismen, men nu är det fixat"......det fungerar fortfarande lika dåligt.
Nä jag är glad att jag snart kan hämta ut en ny XC60...för man kan väl inte misslyckas på den också !?
Användarvisningsbild
av epostaren
Ni som tycker att ni har bra funktion på torkarna/spolarna, kan ni inte skriva ned följande åt oss andra:

1. Vilka torkarblad ni använder och var ni har köpt dom. Gärna priset också.
2. Vilken sorts spolarvätska (märke, blandar själv, färdigblandad, var ni köpt, m.m.)
3. Vilka spolarmunstycken ni har
av perhall
1. Biltema. Har en med Volvopassning, sitter perfekt. 250 kr/par om jag minns rätt.
2. Olika sorter
3. Original från tillverkning 2007

Det funkar ok, men inte mer. Och de är tysta! På V70N började originalbladen gnissla efter 40 mil. Dock inget jag stör mig på, måste överhuvudtaget säga att jag tycker att torkare rätt ofta funkar dåligt. Men BMW e39 med Bosch-blad - bara ett sus när de gick över rutan i 180. e60 funkar inte riktigt lika bra. Så jag fattar inte vari innovationen med de nya bladen ligger. /PH
av Tobbev
1. Original som satt på bilen vid leverans
2. Färdiblandad köpt på volvobil
3. Original. Bilen tillverkades november 2009

Tycker som sagt det funkar bra. Bor i västsverige.
Användarvisningsbild
av SvenB
1. Orginal som satt på bilen vid leverans.
2. OK/Q8 Koncentrerad. Har gjort av med C:a 20 liter blandad.
3. Orginal

Bilen tillverkad 2009-09
I Trafik 2009-10
Körd 2.000 mil
Bor i fagra Sörmland

Fungerar bra
Användarvisningsbild
av Momentum
Prova att tillsätt lite diskmedel i spolarvätskan, bara lite, jag använder Yes
Det bryter ytspänningen och gör att hinnan som lätt är kvar blir mindre besvärande
Det skummar lite, men det är det värt
Användarvisningsbild
av AndersP
Momentum skrev:Prova att tillsätt lite diskmedel i spolarvätskan, bara lite, jag använder Yes
Det bryter ytspänningen och gör att hinnan som lätt är kvar blir mindre besvärande
Det skummar lite, men det är det värt
Turtle Supersikt är också en förbättrande vätska :-O)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Det där med att bränslepumpen går […]

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]