Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Palvi
Hej,

Jag har köpt en gammal volvo 850 från 93... det är 10V motorn på 140hk B 5252 heter den väl om jag nu minns rätt.. Köpte den väldigt billigt i tro av att kunna tjäna en hacka vid en senare försäljning men det var lite mer saker att byta än man trott.
Hur som helst så har jag kommit till avgasvärdena... provbesiktade för snart en månad sen med en lång fin lista på anmärkningar... och nu återstår endast avgasvärden som återgärd.

Bilprovningen gav mig dessa siffror:

CO/K 2.8
CO 2500 5.3
HC 445
LAMBDA 0.85

MIna åtgärder:

Bytt temostat då tempen inte gick upp enl. mätaren.
Nytt luftfilter
Ny olja samt oljefilter
Kontroll av felkoder, fick 2-1-2 signal saknas eller felaktig från lambdasond.
Monterat en begagnad lambdasond (funktion osäker)
Nollat felkod, men den återkommer.

Så nu skulle jag vilja felsöka lite mer på lambdasonden. Eller kan det vara något annat man bör kika på?
Har läst lite på forumet om att få ut mätvärden på lambdasonden, men känner mig inte helt trygg med det.

Jag har titaniumlambdasond (bredbandslambda) 5V om jag fattat det rätt.
Kan jag mäta med en vanlig multimeter modell biltema ala 79kr eller hinner den inte med att visa värdena då dessa pendlar snabbt?

Ska jag ha lambdasonden sittandes monterad i bilen som vanligt i avgasrör samt inkopplad med båda kablarna och försöka mäta på nått vänster?

Vilka kablar skall jag mäta mellan och vilka värden bör det pendla mellan?

Bilen går bra i övrigt, kanske ryker en aning ur avgasröret.. kan man utläsa nått mer av mina taskiga avgasvärden eller kan allt bli bra med en fungerande lambdasond mån tro?

Ursäkta all jobbig text och alla frågor 8)

Mvh Robin
Användarvisningsbild
av olindh
Det vanligaste med sådana här fall är att folk har monterat fel sorts lambdasond. Så vad är det för lambdasond du monterat? Släckte du felkoden?
av Palvi
olindh skrev:Det vanligaste med sådana här fall är att folk har monterat fel sorts lambdasond. Så vad är det för lambdasond du monterat? Släckte du felkoden?
Jag lär nog ha monterat rätt lambdasond. Först tog jag en begagnad från en 93:a 854 GLE med samma motor, samma färg på kablar.

Igår monterade jag en helt ny sond som jag köpt på biltema. http://biltema.se/sv/Bil---MC/Motor/Tan ... -titanium/
Men felet kvarstår. Och ja, jag nollar felkoden men den är tillaka efter varje provtur. Ombesiktning på måndag!
Blir knäpp på detta.

Ska man testa en tredje sond kanske.. eftersom ingen kan berätta hur jag funktonstestar dem jag har.. :(
Det kan ju vara så att den första jag bytte till var defekt, sen köpte jag biltema sonden som en del säger är skräp och rekomendera att man ej ska skarva en lambdasond. Så jag funderar nu på tredje gången gillt och köpa en begagnad, testad org. sond från skroten.
av Palvi
Gelis skrev:Har du kollat kablaget? Felkod signal saknas, kan ju tyda på kabelbrott.
Har kollat kablaget visuellt, det man kommer åt att se. Mätte också nyss i kontakterna fast åt andra hållet..mot motorn ist. för mot lambdasonden. Fick 4,97 volt i ena kotaktstycket och 12 i det andra. Detta med tändningen på och kontakten isärdragen, mätte på stiften i kontakterna.. Och det skall väl vara rätt?

Sen mätte jag lite till fast jag vet inte om jag har gjort rätt:

Startar jag motorn från kall, drar isär svarta och gula kontakten som kommer från sonden så får jag 2,90V och den börjar direkt sjunka ner till 2.0V.
För att senare gå upp lite mot 2.30V
Varvar jag motorn så sjunker den direkt till ca 1,75V

Kör jag bilen ordentligt varm och mäter igen så började multimetern visa på 0,97 och steg sakta till 1,03 och stannade där. Varvar jag så går han ner till 0,70V
Min sond ska väll ligga runt 5V och inte 1V?
Edit: värdet skall väl vara 1V = lambda 1.0 som man strävar efter. Kanske fungerar då..fast får felkod ändå :(
av Hemulen
Ärligt du talade om ditt syfte men det här forumet är inte till för att hjälpa personer att sälja bilar(lite fräckt att be om hjälp här då tycker jag)........kanske därför du fått dålig respons.......vad vet jag............
av Palvi
Det är väl inge fel att köpa en gammal obesiktad bil och lägga ner massa timmar på att fixa den för att sedan sälja den för mer än vad man köpt den för. Ser inge konstigt i det?!
Huvudorsaken till köpet var att jag behövde två bilar i 2 månader tills min sambo flyttar till stockholm och börjar veckopendla...
När jag såg min 850 till salu för 3000 kr så tänkte jag att det är billigt, även om den är trasig och det finns mycket billiga delar så varför inte slå till, fixa upp och sen sälja och minst få pengarna tillbaka - nerlagd arbetstid.

Jag försöker absolut inte sälja någon bil på detta forum, jag trodde forumet var till för att hjälpa varann och bolla idéer. Synd att du hängde upp dig på att jag en dag tänkt sälja min bil.

Nu efter att ha lagt ner 8000 kr på delar så känner jag att jag lika gärna kan ha kvar bilen..för en 850 med 41000 mil blir nog svår att sälja för ens dom pengarna ifall det är någon tröst.
Användarvisningsbild
av ÄRRet
Hemulen skrev:Ärligt du talade om ditt syfte men det här forumet är inte till för att hjälpa personer att sälja bilar(lite fräckt att be om hjälp här då tycker jag)........kanske därför du fått dålig respons.......vad vet jag............
Kan du visa vart det står? Varför fräckt att laga en bil så att den går att sälja?

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]

Uppdateringen 4.2.13 verkar faktiskt ha fixat inne[…]

Motor tempratur V70 1,6d 2010

Skulle det kunna finnas en luftficka som orsakar p[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

När startmotorn på min 854 en gå[…]