Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Alfredo
Hej Jag har ytterligare brister på Min för Mig nya bil. Spolningen på bakfönster funkar inte, har läst att den ska ha egen pumpmotor men har inte hört eller sett den, undrar var den sitter. Två slangar som kommer från kärlet ihöjd med skärmen som sedan går 15 cm bakåt är sedan fimpade där. Spolningen funkar på framruta och lykorna.
Vid vänstra framlampan finns fler lösa sladdkontakter.
av *pettson*
Bakrutan har egen pumpmotor. Du återfinner kärl och motor innanför innerskärmen i plast. Lägg dej under och stirra rakt upp så ser du. Det vanligaste problemet sitter inte ens där. Det vanligaste är att backventilen som sitter innanför höger bakljus är kass. Den blockerar då spolarvätskan för dej.
Enklast för att höra om pumpen går är att ni är två, en lyssnar vid höger framhjul och en sköter spaken. Naturligtvis händer det att även spaken blir dålig och att en motor kan ge upp men det är inte så vanligt..
Användarvisningsbild
av Alfredo
Tack Pettson
Ska försöka kolla redan ikväll, har nog inte sett dessa backventiler på biltema.
Tänkte kolla att motorn får stöm.
Användarvisningsbild
av Alfredo
Rev ner höger vägg och listen över slangen på bakdörren, ingen backventil fanns. Pumpen funkar så Jag börjar misstänka slangen är borttagen mellan kärlet och pumpen. Tog nämligen bort munstycket ändå kom ingen vätska.
Nära kärlet finns 2 slangar avklippta, om bakfönstret ska ha 1 av dom, vart ska då den kvarvarande ta vägen då övriga saker funkar
Användarvisningsbild
av sidhabo
Alfredo skrev:Rev ner höger vägg och listen över slangen på bakdörren, ingen backventil fanns. Pumpen funkar så Jag börjar misstänka slangen är borttagen mellan kärlet och pumpen. Tog nämligen bort munstycket ändå kom ingen vätska.
Nära kärlet finns 2 slangar avklippta, om bakfönstret ska ha 1 av dom, vart ska då den kvarvarande ta vägen då övriga saker funkar
Du verkar ha hittat pumpen då. Satt den innanför skärmen ? Då är det väl bara att kolla vart de två slangarna tar vägen från pumpen.
På min upptäckte jag att någon plockat väck pumpen vid skärmen. Slangen från kärlet var enbart vikt uppåt så att det inte rann ur ....
Kanske de två slangar du ser är en som går dit bak och en som borde gå till pumpen undrer skärmen .
Användarvisningsbild
av sidhabo
StefanT5 skrev:pumpen sitter väl ner i kärlet med en slang ut mot rutan om ja inte mins helt fel bytte på min bil för ett tag sedan.
Pumpen till bakrutan sitter inte i kärlet på 850.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Pumpen sitter lite olika beroende på årsmodell. På min 94 sitter den vid sidan om behållaren, men på nyare sitter den direkt på.

Det ska vara två slangar som slutar intill påfyllningen, det är avluftning. Om det sprutar ut där får man ta loss och blåsa rent avluftningsventilen, ser ut som ett T-kors men har en kula i sig. Sätt dit den på rätt håll, kolla pilen på den.
Bild

Men det var väl inte problemet här... Hör du inte pumpen så får du kolla den. Det händer att det blir skräp i den, så blåsa baklänges kan funka.
OBD P0121

Ok, tack. Då vet jag var jag ska börja.

Volvo car UX

Fick min idag

Så, då vart bilen brukbar igen efter n[…]

Utan värmare kommer du inte upp i rätt t[…]