Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ni som åker awd
Hur gör ni inför ny säsong när det gäller byta mellan sommar- och vinterdäck? skiftar ni runt däcken mellan fram/bak?
Hur känslig är awd systemet idag?
Förr fick man väl inte skifta hur som helst? Gäller det även idag?
Gurra82 skrev:Ni som åker awd
Hur gör ni inför ny säsong när det gäller byta mellan sommar- och vinterdäck? skiftar ni runt däcken mellan fram/bak?
Hur känslig är awd systemet idag?
Förr fick man väl inte skifta hur som helst? Gäller det även idag?
De gamla viskokopplingarna var känsliga för olika diameter på hjulen ... idag är det inga problem.
Jag byter hellre alltid alla fyra däck samtidigt och undviker onödig belastning så jag skiftar mellan bak o fram.
Ska man bara byta två däck kan man ge sig den på att just det däck man har kvar inte finns att köpa längre.
Nu sliter min bil däcken väldigt jämnt ändå. Bäst däck fram.
Alltid bästa däcken bak.

Framdäcken har på tidigare bilar varit helt slut efter ca 1200 mil ändå, så då sätter man dom gamla bakdäcken fram och dom nya bak. Min XC60 D5 R-design Polestar har dock varit väldigt snäll mot däcken. Förvånansvärt lite slitage! Kanske man skulle vara tacksam för eftersom det sitter 20" på! :lol: :wink:
XC90: Jag förekommer alla säkerhetsförståsigpåare och Claes Tingvall fans och säger att VV eller TS eller vad de nu kan heta förespråkar bäst däck bak etc etc och då är det så man ska ha det och därmed basta. Och pilla inte på DSTC knappen för allt i världen.
kave skrev:XC90: Jag förekommer alla säkerhetsförståsigpåare och Claes Tingvall fans och säger att VV eller TS eller vad de nu kan heta förespråkar bäst däck bak etc etc och då är det så man ska ha det och därmed basta. Och pilla inte på DSTC knappen för allt i världen.
För normal-Svensson som bara åker bil är det väl bättre med en understyrd bil än en bil som sladdar med bakänden, alltså bäst bak!?
DSTC-knappen finns ju av en anledning, och det är ju som du skrivit i någon annan tråd, i vissa (få) lägen är det bättre utan DSTC, och därför finns knappen..
2st YouTubes om varför man ska ha bäst däck bak (även om dessa exempel inte har AWD).

&

&

OT: Kan man inte använda youtube taggarna?
@XC90... jag tror inte att 20" slits så jättemycket mer än 18" längre... var dels skrämselpropaganda förr från ViBilägare-läsare med smala däck (de brukar ju ha insändare med nån som bytt från 17 till 15 på en Mazda 6 eller Saab 9000 och fått "en helt ny bil"), dels berodde det på att det var en annan typ av däck med större tum. Idag är ju oftast 17, 18 o 19 samma däcktyp, dvs. högfartsdäck, och skillnaden marginell. Däremot slår ju felaktig hjulinställning, slitna chassidelar som länkarmar, fel lufttryck etc. hårdare mot ett 20" än mot ett 17" eller 18".

Rekommendationen att ha bästa däcken bak är bra och ingen har lyckats övertyga mig om motsatsen. Dåliga däck bak på vintern är obehagligt precis som att ha bättre bromsar bak än fram (vilket SBP inte upptäcker...)/PH

Hej, har problem med en reservdelsbil jag för[…]

Du bör nog låsa vevaxel och kamaxlar in[…]

What the Fffff. Thanks you Guys, I really apprecia[…]

Trasig Renault Scenic

Och, Renaulten går bra. […]