Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av elma
Hej
Har en 740 -88 B230 F och har problem med att den dör så fort jag försöker varva normalt eller snabbt men om man varvar upp den jättesakta så verkar det gå bra, det är alltså vid snabbt gaspådrag som den dör.
Ingen skillnad vid varm eller kall motor och den går lite ojämnt vid tomgång men jämnt när man ligger på högre varv,hoppas någon har några bra tips att börja med.
mvh elma
Senast redigerad av 1 Ticken, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Kompletterade upp rubriken :)
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Verkar vara problem med bränsletillförseln. Har du c:a kvarts tank eller mindre, då kan det nämligen vara så att en icke fungerande tankpump kan orsaka dina problem. Kontrollera att pumparna fungerar, det finns en i tanken samt en under bilen rakt under vänster passagerarplats bak. Vid sistnämnda pump sitter även en filterburk som bör bytas.
Om ovanstående befinns fungera får du gå vidare och kontrollera bränsletryck samt bränsletrycksregulatorn.

Mvh GK
av volvo944gl
Kolla felkoder? om det finns på denna bil!
har du kollat gnista? hur gammalt är tänddelarna?
av elma
Tack för alla tips.!!!
Har kollat felkoder endast 1-2-1. fel från luftmassamätaren, har testat med en annan men det var likadant då, ska testa med fler i helgen. Tror det är ytterst lite bränsle i tanken, får hälla i mer soppa. Jag lossade bensinslangen till motorn och det kom massor med soppa då. Tänddelarna är gamla och jag har inte kollat gnista ännu. Kamremmen är inte heller kollad om den kuggat över, det får bli i helgen. Problemet kom igentligen helt plötsligt när jag körde på en rak väg och den blev helt orkeslös, den startar som sagt och går på tomgång men dör när man gasar snabbt. Har även kollat lite på gasspjällkontakten som jag inte hörde något klick ifrån när jag rörde gasen, justerade då den men jag tycker inte den går så mycket bättre i allafall.

Tackar för mera tips

mvh elma
Användarvisningsbild
av emwtur
kolla slangen mellan LMM och spjället !
du har väl den veckade slangen där - har varit med om att vecken skafts sönder !
/emwtur
av volvo944gl
det måste vara samma nr på luftmassomätarn. annars funkar inte de
av elma
Hej igen och tack för alla svar.

Har idag testat igen med en annan lmm med samma nr. och bilen går skit ändå, kollade då nogrannare på lmm-kontakten och såg då under gummitätningen att en tråd var av, tryckte dit tråden och bilen gick kanon då. Testade med min gamla lmm också men då gick den pest igen, så summan av felsökningen visade att det var fel på lmm och en tråd i kontakten. Ska nu fixa en på skroten eller en från Biltema, om det är någon kvalitet där.
Tackar återigen för alla snabba svar som man får på detta förträffliga forum.

Mvh elma
Användarvisningsbild
av JovEN
Jo det är väl så om styrboxen inte får någon signal från LMM:en så hamnar bilen i ett så kallat krypkörningsläge, så att du ska kunna köra till närmaste verkstad.
Den brukar vara körbar runt 50% gas då.
Hade samma fel på min en gång i tiden då LMM:en spökade, märkte att man kunde tillverka brutala baktändningar i alla fall :D
Volvo car UX

En liten nackdel med nya GUI tycker jag är at[…]

Bensinpriser v2

Över 23 nu för diesel. Tror ni vi komme[…]

Fönsterhiss ur funktion

Du kan byta ut bara den skadade kabeln (eller kabl[…]

Hastihetsmätare.

Har samma problem… Ibland om jag dunkar ti[…]