Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bilgalen
Är du säker. För som jag läste i Ny teknik för ett par månader sen så var det en egenutvecklad lösning där motor, drivning var integrerade i bakaxeln.

Men det verkar som alla tillverkare har en sån här lösning på gång nu. Audi tex blir för först ut med sin Q5.
av Qualia
Roligt med ny teknik. Men undra hur det blir med el räkningen sen när den kommer, men det är ju en annan historia..
drar den så litet e det givet köp..
av viktore
MattiasD skrev:
viktore skrev:Volvo har presenterat en kombihybrid med 285hk och 700nm som förbrukar 0.19l/milen (enligt körcykeln för hybrider ska väl tilläggas..) och det är imponerande hur fort några ändå är framme vid klagomuren.

En miljöbil ska ha en miljöbilsklassad motor? Vad är en miljöbilsklassad motor egentligen? Nu är ju Volvos snål-modeller som bekant modifierade för så låg förbrukning som möjligt vilket inte D5 är. Jag skulle inte hålla det för omöjligt att Volvo skulle komma ner i 120g om man bara valde att satsa på det.

Och visst skulle en mindre diesel och ett mindre batteripaket ge bättre bränslesiffror, men att gå från 0.19 till kanske 0.10 känns minst sagt som att greppa efter halmstrån.
En förbrukning på 0.19 l/mil diesel betyder runt 55 g fossil CO2 per km. Om siffran går att lita på eller om det är en fantasisiffra som bruklig i EU körcykel. 55 g fossil CO2 per km är ungerfär vad en 2.5FT släpper ut idag. Och det UTAN dyr och komplicerad hybridteknik. Lägg därtill hälsofarlig NOx och partiklar från dieselmotorn. En T4F utan hybridteknik kommer ha betydligt lägre utsläpp än en V60 med hybrid pga Volvos märkliga val av motor. Hade Volvo då istället valt T4F i V60 hybrid hade utsläppen varit ytterligare mindre och förhoppningsvis motiverat den fördyrande hybridtekniken. Nu är den bara meningslös.

Ditt inlägg belyser perfekt min poäng. Volvo har precis släppt information om en hybridbil med (för de allra flesta) riktigt tilltalande egenskaper. Så innan bilen ens haft officiell premiär och fler än ett handfull antal personer fått se och köra den i verkligheten kan man kanske lugna sig med att avfärda den som "meningslös".

Vissa vill ha diesel, andra bensin och andra etanolhybrid. Kanske skulle Volvo väntat att lansera denna modell 4-5 år för att istället lansera alla tänkbara hybriddrivlinor samtidigt? :shock:
av matzen10
viktore skrev: Vissa vill ha diesel, andra bensin och andra etanolhybrid. Kanske skulle Volvo väntat att lansera denna modell 4-5 år för att istället lansera alla tänkbara hybriddrivlinor samtidigt? :shock:
Ja, hade inte Volvo en Multifuel på gång ett tag? En motor som skulle kunna gå på etanol, metanol, bensin och gas??
Har bestämt för mig att jag sett ett reportage med tillhörande bildekaler på en V70, för 3-4 år sedan..
Kanske någon med bättre minne kan fylla på?!

//Matz

Edit: Hittade lite info om den här (2006): http://www.gizmag.com/go/5740/, https://www.media.volvocars.com/se/enha ... diaid=5140
av Sharkbait
XC90_Executive skrev:Den släpper ju ut mindre än 120g c02/km, så den måste väl bli miljöklassad?

Ta 2,5FT t.ex, tankar du den med bensin är det ingen miljöbil, ändå är den miljöbilsklassad...

Konstigt att ingen anmärker just på detta men att gnälla över Volvo`s val utav diesel/batteri är man väldigt snabb med!
av Sharkbait
MattiasD skrev: Jag kan mycket väl också köpa en laddhybridbil om tekniken tillför något. I fallet V60 laddhybrid med D5 tillför tekniken ingenting - mer än 150 kkr extra på prislappen. Faktum är att bilen känns bara dum och meningslös ju mer jag tänker på den. Men vi får se bilen som ett första försök och förhoppningsvis kommer tekniken lanseras i hela modellprogrammet med klokare val av motorer. Vi får hoppas att V60 laddhybrid i nuvarande utförande inte kommer att subventioneras av staten.
Inte subventioneras av staten?

Men staten skall subventionera FT och T4F bilarna enligt dig eller?
av DrY
matzen10 skrev: Miljöbil: Finns inte. Däremot finns motorer som går på mindre miljöskadligt bränsle än traditionellt. Ordet miljöbil är ett politiskt uttryck från början (tror jag) och ett slarvigt sådant. Men det skulle vara intressant att veta hur mycket energi som går åt att tillverka en ny bil samt hur mycket kemiskt tveksamma ämnen som går åt i tillverkningen!

Miljöbränsle: Finns inte. Man kan däremot använda ord som "mindre miljöskadligt" om en bränsletyp. Och då bara i relation till åtgång/effektivitet.

//Matz
Förvisso finns det ingen bil eller ngt bränsle om är bra för miljön - men det finns heller ingen mat som är bra för miljön, eller något tvättmedel, eller hus eller vad som - ändå är det ett etablerat sätt att prata om dessa "mindre miljöpåverkande" produkter som just miljömat, miljöhus, miljötvättmedel. På samma sätt bör även miljöbilar kallas miljöbilar. Om du stör dig på det, så lansera gärna ett annat ord - men det behövs en benämnig.

Det finns ganska få studier om tillverkningsutsläpp - men de som finns hamnar alla i samma härad: runt 10 % av bilens livstidsutsläpp uppkommer vid tillverkningen. Se t.ex. Estudillo et al. 2005 Reducing Greenhouse Gas Emissions with Hybrid-Electric Vehicles: An Environmental and Economic Analysis som bl.a. räknat på en Honda Civic. Tillverkningsutsläppen motsvarar 7 ton CO2 medan livstidsutsläppen uppgår till 61 ton. Detta räknat på 12,5 års livstid. Som alla vet, rullar en Volvo betydligt längre... :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
XC90_Executive skrev:Jag kan erkänna och säga att jag i första hand är ute efter tekniknivån, inte att den är mer miljövänlig! :oops:
Jag köper gärna en miljövänlig bil, och miljövänlig för mig är att den är rätt snål.

Tycker det tex är mycket trevlig att kunna tanka upp bilen hemma och dra södeut och inte behöva tanka innan man är i Budapest. Man känner ju sig lite mindre mijöskurk om det går snålt.

Dock tycket jag att siffran 0.19 l/m var totalt mega-störtlöjlig. jag har kört olika hybrider och det som jag märkt och det som är min erfarenhet är följande.

1. I jämn fart på landsväg gör hybrid inte ett skvatt nytta, visst kan du ha en lite svagare motor för att elmotorerna kan assistera vid acc men den vinsten med något mindre förbränningsmotor äts upp av den ökade vikten. Så för att kunna köra bilen på 0.19 så krävs det att man får D5an att gå på 0.19 l/m oavsett om den sitter i en hybrid eller i en vanlig bil (och dit har nog D5an en bra bit kvar :-DD :-DD :-DD )

2. I stan stiger förbrukingen ju i en vanlig bil men med hybriden kan man hålla sig på samma nivå som man har på landsväg (inte lägre). Man återvinner ju tex kraften när man stannar vid ett rödljus och använder den strömmen när man ska iväg igen vid grönt. Så man kan alltså hålla sig på samma låga nivå som på landsvägen (men även här har ju D5an långt kvar till 0.19 l/m)

Min XC70 D5 AWD går enkelt att åka på 0.6 l/m på landsvägen, jag skulle gärna ha en hybridversion som går att åka på 0.6 l/m både på landsväg och i stan, det vore kanon.... men sluta yra om 0.19 det är ju löjligt och bygger på att man laddar upp batterierna och kör så långt det går och startar inte dieseln innan batterierna är tomma. Då kan man ju säga att den drar 0.000000 l/m blandat då om man bara kör en mil tex så batterieran räcker hela vägen.
Användarvisningsbild
av crumpets
Tja, alla har vi ju vår egen lilla körcykel som är viktigt för just oss. Kör man mycket i stan är ju en hybrid enormt bra, kör man mycket landsväg: mindre bra eller oftast helt värdelöst.

Personligen räknar jag oftast på 30milsintervaller eftersom det är så långt jag har mellan landställe och hemort.

Kör man några mil till jobbet och har möjlighet att ladda under natten och kanske till och med på arbetet är nog inte 0,19 alls omöjliga siffror, just genom att köra på batteridrift så långt som möjligt.

I mitt fall t.ex., gick den att köra på batteri i 5 mil och 0,6l resterande 25 skulle det generera 0,5l/mil medelförbrukning. Inte särskilt imponerande. Men om jag skulle ut till mitt fd arbete 3 mil utanför stan skulle jag nog hamna på bara ett par cl milen totalt sett. Plötsligt enormt imponerande!

Det behövs en bra lösning för långfärder helt klart, men att man gör en bil som gör småresorna mindre miljöbelastande är ju bara ett steg i ett långt led, och stödjer man inte första steget kan man vara säker på att det hämmar andra steget.

Alltså: kanon!
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 18

Passar nog,skiljer bara lite på et (5mm)

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]