Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Skulle du välja parkeringssensor fram (om bak är standard) vid nybilsköp?

Ja
64
62%
Nej
39
38%
av perhall
Måste säga att tekniken fungerar bättre än väntat. Det är ingalunda onödigt att ha det fram men naturligtvis inte helt nödvändigt.

Ett skäl att ha det tycker jag är att alla stora premiumbilar har det, svårt att hitta en nyare A6 5-serie eller E-klass utan sensorer och finns det så är det alltid både fram o bak (på de mindre går det att köpa bara bak):/PH
Användarvisningsbild
av AndersP
Smygarn jag var lite otydlig. Lämnade in bilen och fick det fixat.
Användarvisningsbild
av AndersP
Som sagt det funkar klockrent. Har väl hänt ibland att man måste "stänga av pipet". Men det gäller lika ofta bak som fram.
Det vore ju smutt om den påtergick till on efter "en stund". För har man stängt av den glömmer man lätt att den är avstängd och då kan "olyckan" vara framme.
Inte helt säker men jag tror den alltid blir "on när man startar bilen å det är ju bra. Ska kolla det på vägen hem ikväll och uppdatera med säker info.
Användarvisningsbild
av Its1more
AndersP skrev:Som sagt det funkar klockrent. Har väl hänt ibland att man måste "stänga av pipet". Men det gäller lika ofta bak som fram.
Det vore ju smutt om den påtergick till on efter "en stund". För har man stängt av den glömmer man lätt att den är avstängd och då kan "olyckan" vara framme.
Inte helt säker men jag tror den alltid blir "on när man startar bilen å det är ju bra. Ska kolla det på vägen hem ikväll och uppdatera med säker info.
@AndersP: Enligt min handlare kan man inte stänga av sensorerna fram om de fabriksmonteras. Jag har beställt en V70 D3 Business Premium automat. Hur stänger du av dom på din bil? Jag pratar _bara_ om sensorerna fram. För baksensorerna finns det ju en knapp i mittkonsolen vet jag.

Tack på förhand,
Fredrik
Användarvisningsbild
av AndersP
@AndersP: Enligt min handlare kan man inte stänga av sensorerna fram om de fabriksmonteras. Jag har beställt en V70 D3 Business Premium automat. Hur stänger du av dom på din bil? Jag pratar _bara_ om sensorerna fram. För baksensorerna finns det ju en knapp i mittkonsolen vet jag.

Tack på förhand,
Fredrik[/quote]

Det görs med samma knapp, både fram å bak stängs av med ett knapptryck.
Då var det ju positivt att eftermontera det som jag gjorde.
Jag har dock läst här på forumet att det finns "nån uppdatering" av mjukvara som ska göra att fram endast är aktiveras om man lägger i backen...Men det känns väldigt underligt i min värld för det utgår ifrån att man alltid fickparkerar när man behöver sensorerna men lika ofta parkerar man enbart med fronten om ni förstår vad jag menar.
Användarvisningsbild
av Its1more
Its1more skrev:
AndersP skrev:@AndersP: Enligt min handlare kan man inte stänga av sensorerna fram om de fabriksmonteras. Jag har beställt en V70 D3 Business Premium automat. Hur stänger du av dom på din bil? Jag pratar _bara_ om sensorerna fram. För baksensorerna finns det ju en knapp i mittkonsolen vet jag.

Tack på förhand,
Fredrik
Det görs med samma knapp, både fram å bak stängs av med ett knapptryck.
Då var det ju positivt att eftermontera det som jag gjorde.
Jag har dock läst här på forumet att det finns "nån uppdatering" av mjukvara som ska göra att fram endast är aktiveras om man lägger i backen...Men det känns väldigt underligt i min värld för det utgår ifrån att man alltid fickparkerar när man behöver sensorerna men lika ofta parkerar man enbart med fronten om ni förstår vad jag menar.
Det kan ju inte finnas en enda ingenjör som på allvar tycker att det är logiskt att bara aktivera sensorer _fram_ när man ska _backa_? Aktiveras dom bak när man kör framåt då, eller (ironi). Det måste vara ett missförstånd. Jag har fått det förklarat som så att de alltid är aktiva, men bara i farter under 15km/h. Om man från stillastående börjar köra så är det aktiva upp till 10km/h. Det känner av föremål som är max 80cm framför sensorn och piper med fast signal när det är ca 30cm kvar. De "ser" 45 grader upp/ner/hö/vä.

Jag får helt enkelt se när jag får bilen.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av SvenB
Nu har jag rådfrågat instruktionsboken. De bakåt aktiveras när backen läggs i. De framåt är alltid aktiva (om du inte stängt av dom manuellt). Men det jag "retar"mig på är att man får stänga av dom när man kör i köer, annars piper dom. Om du stängt av dom aktiveras de automatiskt nästa gång bilen startas.
Användarvisningsbild
av Its1more
KKR skrev:Nu har jag rådfrågat instruktionsboken. De bakåt aktiveras när backen läggs i. De framåt är alltid aktiva (om du inte stängt av dom manuellt). Men det jag "retar"mig på är att man får stänga av dom när man kör i köer, annars piper dom. Om du stängt av dom aktiveras de automatiskt nästa gång bilen startas.
Hur när ligger du :) ?

Enligt instruktionsboken; är det en separat knapp, eller går den på samma knapp som för de bakre?

/Fredrik
Användarvisningsbild
av SvenB
Ja uppenbarligen närmare än 0,8 meter. Lämnar du större lucka så stoppar någon in nosen och det piper i alla fall.
På de med både fram och bak är det tydligen en gemensam knapp. På de med bara bak stänger du av dom med Exitknappen. Detta gäller V50.
På jobb-bilen (ej volvo) finns sensorer fram å bak och de är ju jättebra när man parkerar, dock är jag inte så säker på dom att de ser hörnet så bra framtill när man svänger in i fickan, har för mig att sensorerna är mer riktade fram, men ändå mycket bättre än utan... Men, så har jag även sett backkamera in action och det är ju grejer det, det skulle jag vilja ha på min privata med dålig bakåtsikt (C70) när man parkerar så ser man ju med egna ögon exakt hur långt man har till bilen bakom. Dock orkar inte montera och vet inte om jag vill kosta på... Fast man kanske skulle greja ny tråd om backkamera... det finns nog här förresten när jag tänker efter...
DRL problem

Hej tack för svar. Hur menar du, att det &au[…]

Dom uppdaterar inte per automatik på dessa[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Om du hittar dessa navkapslar från 240 s&ari[…]

Den "vanliga" facelift-grillen har kroma[…]