Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Joggen skrev:Hej!

I sommar ska jag åka på semester i Estland, Lettland, Litauen och Polen med min V70. Är det någon som har koll på om Volvos tillbehör är billigare i dessa länder än i Sverige?

Med tanke på att "allt" annat är billigare så... Dom är ju fattigare där så dom behöver få köpa grejerna lite billigare... Antar jag iaf...
Stoffe skrev:

I sommar ska jag åka på semester i Estland, Lettland, Litauen och Polen med min V70. Är det någon som har koll på om Volvos tillbehör är billigare i dessa länder än i Sverige?

Med tanke på att "allt" annat är billigare så... Dom är ju fattigare där så dom behöver få köpa grejerna lite billigare... Antar jag iaf...
Verkar inte ha ett skit med att göra om de är fattiga eller ej. I så fall är USA u-land.

Volvo-Penta reservdelar jag behövde kostade 1500 kr i USA, i Sverige tog Volvo-Penta 5200 kr för samma grej.
Användarvisningsbild
av VS60
Kan säga det är ganska biligt i Litauen, och Polen, i Estland det är också biligt för oss som kommer från väst, och i Lettland biligt med men på sista tiden priserna stigit ganska kraftig. Har du fel på bilen eller vill du byta eller utföra nåt slags service eller nåt byte på delar kan rekommendera Litauen där är dem ganska bra och biliga, många från Estland och Lettland åker ditt för att få ordning på bilen. Man kan nästan tro att 90 % av befolkningen i Litauen lever på att reparera bilar, det är bil verkstäder på varje hörna.
Användarvisningsbild
av pegee
Har i många års tid varit regelbundet i Polen eftersom jag har halva släkten där. Volvodelar är (vad jag har funnit :wink: har inte kollat allt! ) inte billigare i Polen. Däremot är arbetet betydligt billigare.

Att göra arbetskrävande jobb är lönsamt med andra ord. Jag hade en gammal 140:a som var bra men såg skabbig ut. Jag fick den hellackerad och ugnstorkad för en bråkdel av vad samma jobb skulle kostat hemma.
Användarvisningsbild
av michael561
pegee skrev:
Att göra arbetskrävande jobb är lönsamt med andra ord. Jag hade en gammal 140:a som var bra men såg skabbig ut. Jag fick den hellackerad och ugnstorkad för en bråkdel av vad samma jobb skulle kostat hemma.
Samma här faktiskt...Farsan fick sin Merca också hellackerad i Polen och arbetskostnaden var ju "nästan" grattis :wink:
VolvoB20 skrev: Verkar inte ha ett skit med att göra om de är fattiga eller ej. I så fall är USA u-land.

Så med andra ord så spelar det ingen roll hur mkt lägre deras valuta är det är dyrt iaf? Visst det är ingen regel men jag tror nog det spelar in... Men skit samma den diskussionen hör inte hemma på S60 forumet hehe =)
VolvoB20 skrev:
Stoffe skrev:

Verkar inte ha ett skit med att göra om de är fattiga eller ej. I så fall är USA u-land.

Volvo-Penta reservdelar jag behövde kostade 1500 kr i USA, i Sverige tog Volvo-Penta 5200 kr för samma grej.
Amen i USA är det också fler människor än sverige ju...samt då får de in mer pengar via försäljning av delar..så då är priset ínte så hög ....
av EvilEd
Visst är mycket annat billigare i dessa länder men bilar hör till "prestige" grejer där och då kostar det (kolla vad en snik V70N och tillbehör kostar...)

Arbetskostnaden är däremot (mycket) lägre så det kanske lönar sig
ändå om man ska ha tillbehören monterat :wink:

/ed
av V70_2005
Var i Estland i somras. Kan meddela att det inte finns någon olja avsedd för 3000mil serviceintervall att uppbringa i hela landet. Inte ens Volvo själva hade en olja av kvaliteten A5/B5. Enligt manualen får man absolut inte blanda i något annat. Så det var ett antal oljestickskontroller om dan den semestern.

Köpte några extralitrar direkt när jag kom hem.

Problemen började när jag låg p&ar[…]

Du har rätt den är inte till choken. Den[…]

Ford hobby husbil chassinummer

Oftast ramben, kolla i hjulhus alternativt i h&oum[…]

Bygga vevhusventilation?

Är packningen till locket gammal och har b&ou[…]