Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dr mugg
Sannolikt originalbatteri på 60A. Och jag har inte följt den gyllene regeln...
Användarvisningsbild
av CarMan
dr mugg skrev:Sannolikt originalbatteri på 60A. Och jag har inte följt den gyllene regeln...
nä, nu vart det nog fel !

du menar nog Ah, tror att orginal bateriet åt minstånde har 520A

JAg har bränslevärmere 6 i min hadde jag ett battri på 55Ah, i dom nya tror jag det sitter 75Ah men jag stoppa i ett på 105 Ah
av dr mugg
65 Ah / 600 A

Vilket märke / typ satte du in? Har sett att Micro har kraftiga batterier till samma pris som Volvo original. Optima har väl rätt bra batterier också.
av Teemu
vad jag hört iaf skall Optimas batterier vara riktigt bra
av sillen
Det finns startkabel som man sätter i cig uttaget i bägge bilarna. Då behöver man inte tänka så mycket!!
Användarvisningsbild
av Brainy
Den är ju snarare till för att ladda upp batteriet lite innan man kan försöka starta -> tar en jädra tid.

Då kablaget är alldeles för klent för de strömmar som krävs för att starta bilen.

/Anders
av vandenhoogen
Jo precis försök att driva en startmotor med en 0,75mms kabelarea och 5-10A...:)

Den där extra minuskabeln som tillkom 2003? brevid pluskabeln genom bilen tillkom väl just för att minska de elektriska fält kring pluskabeln som det var så mkt disskutioner om ett tag?
Användarvisningsbild
av robbygg
Hejsan!

Min serviceverkstad gav mig klara instruktioner på att man ska ALDRIG hjälpa andra batterier med sitt eget pga risken för att elektroniken osv kunde slås ut eller skadas om det skulle bli något fel. Detta gällde förståss nyare bilar med mycket av den varan.

En gång när en äldre herre fråga mig om hjälp till sin gammla bil så sade jag nej med hänvisning till vad verkstaden sa, som tur va som kom en annan bil som ställde upp.

Men vad är det som gäller?
av matzen10
Det borde naturligtvis inte kunna bli fel om man kopplar + till + och - till -?!
Eventuella krypströmmar som slår ut den egna elektroniken har då jag aldrig hört talas om. kan det verkligen förhålla sig så?

M V H
---> matz
Användarvisningsbild
av Rirojej
matzen10 skrev:Det borde naturligtvis inte kunna bli fel om man kopplar + till + och - till -?!
Eventuella krypströmmar som slår ut den egna elektroniken har då jag aldrig hört talas om. kan det verkligen förhålla sig så?

M V H
---> matz
tror ej krypströmmar kan slå ut elektronik men... om man kopplar rätt ändå på kablarna kan det bli ganska karftigt spänningsfall... men sist vi koplla farsans ny mitsubish så va väl nere på några volt hände inget.. så tvivlar på att det e så lätt att sabba elektronik..
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]