Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Skulle du välja parkeringssensor fram (om bak är standard) vid nybilsköp?

Ja
64
62%
Nej
39
38%
Användarvisningsbild
av Its1more
Hej!

Jag har så svårt att bestämma mig. Inte p g a priset, utan mer om jag kommer reta mig på, eller bli hjälpt av, en parkeringssensor fram på en V70II MY11. Ingår ju bak i Summum. Vill höra era åsikter.

Tack!

/Fredrik

*EDIT*
Jag har nu beställt bilen och jag tog PDC fram. Jag valde även till hastighetsberoende servo som jag fick för halva priset:-) Har läst att många är nöjda med det och att det ger en annan känsla när man kör landsväg...
Senast redigerad av 1 Its1more, redigerad totalt 0 gånger.
av JHg
Var först tveksam efter at ha klarat mig utan dessa i 25 år innan jag köpte min nuvarande (kör ca 3500 mil om året).
Men måste säga att de är helt suvveräna, kommer att köpa dessa på nästa bil också...
av Mr T
Sensorer fram är typiskt en sån sak som man innan man har vant sig vid dom inte känns särskilt viktigt. Men när man väl har dom och har vant sig vid dom så vill man inte vara utan dom - även om dom fortfarande egentligen är lite onödiga :D

Förut hade vi två bilar och andrabilen hade inga sensorer öht, vet inte hur många gånger jag fick hjärtat i halsgropen pga att jag glömt att den inte hade sensorer och jag höll på att backa in i/köra på något... :lol:

Köp!

//Mr T
Användarvisningsbild
av SvenB
Med rätt pris och om tekniken förbättras, så varför inte. Har klarat mig utan bak också i över 40 år, men nu när jag har det på min bil för 1:a gången så tycker jag det är bra. Enda "felet" är att de fryser igen när man tvättat bilen och måste stängas av innan de tinat upp. Misstänker att de fram blir täckta vid snöfall och måste stängas av.
En enda anledning till JA, och det är min fru som är kort och inte har en aning om var motorhuven slutar, och därför har gigantiska marginaler när hon skall saxa sig ur parkeringsfickan.
Användarvisningsbild
av smygaren
Hejsan!

Parkeringsvarnare bak är ju suveränt.
Fram är frågan..det är nog en sak man verkligen kan upskatta när man väl har den.

Vet någon om man kan eftermontera PDC fram (är kablage förberett) om man har det original bak på en 08:a 2,5T summum??

Ha det!
/Smygaren
Användarvisningsbild
av Its1more
smygaren skrev:Hejsan!

Fram är frågan..det är nog en sak man verkligen kan upskatta när man väl har den.

Vet någon om man kan eftermontera PDC fram (är kablage förberett) om man har det original bak på en 08:a 2,5T summum??

Ha det!
/Smygaren
Jodå, det ska gå. Har sett en tråd här på forumet. Jag har för mig kostnaden låg runt 6000-7000:-. Dyrare med R-Designpaket. Det sitter sensorer i dimmljusramen och den till R-Design är dyrare. En förutsättning är som sagt att man redan har det bak. Tydligen måste mjukvaran uppgraderas också om man eftermonterar fram.

/F
Användarvisningsbild
av AndersP

Ha det!
/Smygaren
Hej
har eftermonterat fram på V70 MY10
Kostade 5-6 tusen
suveränt att ha :D
Användarvisningsbild
av smygaren
AndersP skrev:

Ha det!
/Smygaren
Hej
har eftermonterat fram på V70 MY10
Kostade 5-6 tusen
suveränt att ha :D
Tjenare!
Hur gjorde du? Vad fick du inhandla förutom själva sensorerna? Var det fördraget?
/Smygaren
Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]