Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av päpplet
kom ihåg bara att dra ur drivaxlarna innan du svetsar annars går härdningen ur dom och dom kommer gå av som tandpetare :lol:
Användarvisningsbild
av dahlen
det ska jag komma ihåg :) svetsas imorgon eller på torsdag :) beror på när kompisen med garage har tid :)
Användarvisningsbild
av dahlen
sådär nu är bakaxeln svetsad och klar. men bilen uppför sig fortfarande konstigt, rycker när man ligger och kör i en jämn fart samt att det skorrar någonstans vid motorbromsning. kopplar man blir det tyst. någon som har idéer på vad det kan vara?

bilder kommer!
Användarvisningsbild
av dahlen
Dalmans skrev:Kanske växellådan? Om det saknas lite kugg borde man väl kunna få det symtomet?

Händer det på alla växlar?

Jag har ingen aning så detta är bara spekulationer
ryckningarna märker man inte av vid gaspådrag så är bara 4-5 som jag märkt av det. kör mest landsväg. och skorrnadet är på 3-4-5 och lite mindre skorrande från 2 an. har fått tipps att kolla om pinjongen glappar för mycket mot kronhjulet. samt att jag ska kolla utgående axel från lådan, och knutkors.
Användarvisningsbild
av dahlen
nu kommer lite bilder på gårdagens bus med svetsen :roll:
bilderna är väll lite småsuddiga men så blir det väll om man inte har nått annat än mobil vid skruvandet.

här saknas det nått, gick förvånansvärt lätt att lossa alla bultar.
Bild

en drivaxel, båda två var fina så det var inte någon sådan som var problemet denna gång. (ajdå blev en sne bild... )
Bild

med tanke på att bilen är mitt "projektarbete" i skolan så revs hela diffen ut ur diff huset, så här blev det tomt.
Bild

(suddig bild) men ska föreställa självaste diffen, ock man kan se att planetdreven inte var i världens bästa skick :roll: :lol:
Bild

så dom svetsade en kompis ihop åt mig :) sedan satte vi tillbaka allt och slog i ny olja.
Bild

kan behövas tillägga att jag tror att bakaxeloljan aldrig har blivit bytt, såg riktigt äcklig ut efter 33000 mil :roll:

jag tror pinjongen eller pinjonglagret kan ha nått med skorrandet att göra. tänkte inte så mycket på det när allt var isär rivet, utan kollade bara om alla "kugg" på pinjongen fanns kvar. det var allt för denna gången :)
Användarvisningsbild
av dahlen
lyckades skjuta en drivaxel igår... men har nu fått tag i en bakaxel jag kan köpa. den ska ha gått 18000 mil men vara från en 86a, kan det vara en likadan eller måste jag ha tag i en nyare? behöver svar snarast! MVh
Användarvisningsbild
av päpplet
kolla så att hastighetsmätardrevet är lika. Bäst hade varit om du kunde sätta i en 1031 axel (antar att det sitter 1030 i nu) för dom är hållbarare, min har då klarat kilometervis med burnisar med 5 pers i bilen :P Men dessvärre brukar mätardrevet se annorlunda ut i dom mot dom äldre
edit: alternativet är att bara byta drivaxeln som gått av vilket går fortare och är mycket enklare.
Användarvisningsbild
av dahlen
päpplet skrev:kolla så att hastighetsmätardrevet är lika. Bäst hade varit om du kunde sätta i en 1031 axel (antar att det sitter 1030 i nu) för dom är hållbarare, min har då klarat kilometervis med burnisar med 5 pers i bilen :P Men dessvärre brukar mätardrevet se annorlunda ut i dom mot dom äldre
edit: alternativet är att bara byta drivaxeln som gått av vilket går fortare och är mycket enklare.
byta drivaxeln går ju mycket fortare men bakaxeln skorrar ändå, därför jag vill byta axel :)
volvo944gl skrev:om jag får fråga. vad är det för spänn rem du har runt axeln?
var ett litet experiment :) mer kan jag inte förklara :)
  • 1
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 28

Jag äger två båtar, båda s[…]

Var det inte stängt? Skärmavbild 2025-06[…]

Byt Batteri ! Batteriet är helt nytt Jag s[…]

Fick hem en ny kabelsats från vparts men nu […]