Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hejsan, första inlägget här!
Problemet med bilen är att när motorn är varm så pendlar tomgången mellan 1000-2000 varv. Ligger stabilt på 1000 när bilen är kall, men när bilen är kall låter det som den går på 3 burkar, går riktigt när den blir varm, går även riktigt när jag har haft motorvärmaren på. Lambda lyser och visar 1-1-3. Nollar jag felkoden tänds den efter 1dag igen.

Har gjort följande åtgärder.
*Bytt lamdba
*Bytt tomgångsmotor
*Rengjort spjällhus
*Sprutat en burk startgas runt insug o slangar, inga läckage funna
*Bytt lmm
*Bytt spridare o brygga
*Bytt tändkablar, rotor, lock och stift
*Inga läckage i avgassystem, nytt från kat o bak
*Rengjort vevhus ventilation

Returen på tankarmaturen är ett smalare rör än org då de gamla rostade av o ja lödde i ett som är lite lite smalare, om de nu har någon betydelse?

Känns även som att bilen dricker mer nu än innan, kanske bara nått jag fått för mig..

Idéer o hjälp är uppskattat, blir snart galen!

Tack på förhand:)
Kontrollera systemets tempsensor, sitter ungefär under 3:ans insug på toppen. Om du finner den felaktig var då noga med att få en givare med samma färg på kontakten.

Mvh GK
Först en fråga, är motorn med kringutrustning i standardskick eller är den modifierad eller trimmad?

Kanske skall du titta lite på din tankarmatur igen ifall det verkar OK där, du måste nog plocka ur den för att se ordentligt.

Mvh GK
Allting är standardskick, ingen 18åring som varit där o "trimmat":P

Har kollat över den ytterligare en gång, den funkar fin fint o inga läckage. En fråga är om de är nåt tryck på returen?
Kommer de jättemycket bränsle på returen? för isåfall är det ju ett hinder med ett lite smalare rör?
Hade gärna provat med en annan armatur men de går ju inte att få tag i, känns lite surt att köpa en för 2500:- på volvo.
När bilen är varm, går den bra då när du kör? När du gasar på t.ex. Jag funderar på om du skulle ta och kolla bränsletrycket och att spridarna funkar OK även när bilen är kall, det kan ju kanske vara så att någon av dem kärvar när motorn är kall.

Mvh GK
Ja bilen går riktigt när den är varm, bara tomgången som pendlar upp o ner. När bilen är kall hoppar den o hackar fram, men tomgången är riktig då. F.ö verkar det som den sotar mkt, blev helt kolsvart i snön idag märkte jag när jag skrapade rutorna på parkeringen.
Tycker det är konstigt att den går riktigt när jag har motorvärmaren på, inga konstigheter vid start då?
Volvo car UX

Lite snabbare centerdisplay, nästan så […]

Martins XC40 T4 AWD Inscription -22

Spännande och bra färg-kombo! A[…]

Bensinpriser v2

Över 23 nu för diesel. Tror ni vi komme[…]

Fönsterhiss ur funktion

Du kan byta ut bara den skadade kabeln (eller kabl[…]