Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Hmmm var inne hos en av de större bilhandlarna och kikade och blev rätt förvåndad.

Jag hämtade ut min XC70 D5 MY-10 för snart nästan 2 år sedan för ca 360.000 kr. Med drag, Läder exenon, stora stereon, sub osv.

I bilhallen står en nästan exakt likadan bil som jag har XC70 D5 MY-10 summum men inget extra, till priset 410.000 kr.

Skulle bilen jag kör (tjänstebil) vara värd 50.000 mera nu än jag hämtade ut den för för 2 år sedan, den har ju trots allt rullat några tusen mil, garantier slut och vagnsskada inte så mycket kvar på den heller osv. ?:-/
av HerrDödén
Spontant tycker jag att det låter som att du fick din bil väldigt billigt, 360' med den utrustningen måste varit en ganska bra bit från listpriset :?:

Jag gissar att du räknar förmånsvärde utifrån listpris, det senare vore högintressant att veta.
av Enzo
HerrDödén skrev:Spontant tycker jag att det låter som att du fick din bil väldigt billigt, 360' med den utrustningen måste varit en ganska bra bit från listpriset :?:

Jag gissar att du räknar förmånsvärde utifrån listpris, det senare vore högintressant att veta.
Förmånsvärde räknas från RSVs lista, inte säljarnas listor.
av perhall
Har en känsla av att det börjar bli som på 90-talet igen, dvs. beg.bilar är orimligt (tycker jag) dyra. En VOlvo-handlare jag känner sålde nyligen en V70II 2,5T Kinetic dvs nästan naken, antagligen metallic och kanske v-hjul, för 240 med väldigt få mil (minns inte exakt, kanske 3800 eller nåt sånt). Grymt dyrt!
PH
Användarvisningsbild
av StringerBell
Det finns en orimlig stor efterfrågan på nästan nya, lågmilade bilar. Nybilmarknaden DOG för två års sedan och nu vill alla ha två år gamla bilar. Folk måste sansa sig och inse att det inte är köpläge på det just nu. Om pengar kliar i fickan, renovera huset istället eller lägg på hög och en köp en ny bil senare. Eller köp ny bil nu, och amortera av i hög takt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
HerrDödén skrev:Spontant tycker jag att det låter som att du fick din bil väldigt billigt, 360' med den utrustningen måste varit en ganska bra bit från listpriset :?:

Det var varken listpris eller förmånspris, det var vad de "reda pengar" som bilen köptes för.

Bilen som jag såg i bilhallen borde kostat ungefär lika mycket som ny för det var inte något direkt lull-lull i den heller. Och på den tiden var ju inte dieselbilar specillt dyrare än bensin heller.

Nu verkar ju folk betala absurdt höga fantasibelopp för begbilar bara för att det är en diesel under huven. Hur ska de räkna hem denna investering.

När bilarna har rullat några år så är ju medelkörsträckan nere i 1000 mil/år i sverige och då är det ju inte mycket ide att betala 100.000 extra för att det är en diesel längre.
StringerBell skrev:Eller köp ny bil nu, och amortera av i hög takt.
Japp, för denna bilen har ju stigit 50.000 kr på två års körning, det låter ju som en otrolig bra affär.
av Lövet
Jag vet inte riktigt hur du får det till att din bil har stigit i värde. Bilen i hallen var väl ny? Den kommer inte heller säljas för 410, utan snarare 380.

Du får inga 360 i inbyte liksom.
Användarvisningsbild
av kave
Jag har gjort exakt samma reflektion, särskilt gäller detta xc70. Jag tror det var henryfågel som bytte från 08 till 10 bara för det höga andrahandsvärdet.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag har sett samma sak. Jag är sugen på att byta och såg att XC60 R-design låg grymt högt i pris. 2,4D awd, 2400mil, det mesta i utrustningsväg - 475000kr. Det är klart, folk kanske tar en sån i hallen istället för att vänta ett par månader på en ny.....

Inget jag kommer klaga över iallafall :wink:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]