Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av ulleryd96
Ska sälja min volvo v50. Men jag råkar ut för konstiga personer som vill köpa min bil. har fått 2 utlänska sms från personer som utger sig för att vara mekaniker men som för tillfälligt jobbar på båt och vill föra över pengar till paypal för sedan be någon komma och hämta bilen. Någon som råkat ut för detta?
Användarvisningsbild
av epostaren
Japp, numera en "klassisk blåsning". Gör upp affären på banken. När du ser pengarna på ditt bankkonto lämnar du över nycklarna.
Användarvisningsbild
av crumpets
Ej modellspecifik fråga, flyttar till allmän diskussion.
Användarvisningsbild
av StringerBell
epostaren skrev:Japp, numera en "klassisk blåsning".
Vad är upplägget? Försöka sticka med bilen före full betalning?
Användarvisningsbild
av opA
Om du googlar på det meddelandet som du får så kommer det antagligen komma upp fler som fått exakt likadant sms.

Min chef försökte sälja en mjölktank på Blocket och det kom ett sms från en utländsk "köpare" och googlade vi exakt på de som stod i sms:et fick vi upp flera som fått samma sms.
av ulleryd96
Oki nej alltså det dom vill är att man får full betalning via paypal. Sen kommer någon och hämtar bilen. Sms skiljer sig åt. Det gemenasama är att de flesta utger sig för att vara mekaniker på båtar. Men tänkte det dom vill ha är paypal nummret för att sätta in pengar. Man kan ju be dom sätta in pengar. Får man pengar så är det ju helt oki eller vad tror ni? Dom ger det man begär för bilen inget prutande
Användarvisningsbild
av crumpets
http://www.suite101.com/content/car-buy ... al-a215956

Om du inte är så mycket för att läsa eller så mycket för engelska så har jag plockat ut de viktiga bitarna.

Nån ska sälja sin bil.
Får napp direkt.
Folk som är på avlägsna platser, flyg, eller båtar. Alla vill använda paypal.
Alla erbjöd fullt pris, utan prut, utan att ha sett kärran.
Någon av dem sade att en person skulle komma och hämta kärran.

Hur det funkar:
Han börjar skicka pengarna. Ringer sitt kreditkortsbolag strax efter och säger åt dem att han vill avbryta köpet. Paypal säger till dig att pengarna är påväg men det kommer bli låst och tillbakadraget när kreditkortsbolaget bestrider köpet, och du är snuvad på pengarna.

Vet dock ej vad de har att vinna på det, faktiskt. Det framgick inte.

http://reviews.ebay.com/Auto-Scam-Bewar ... 0001912558

Förklarar det. Mannen som blev lurad hade ombetts att lämna påskrivna papper i bilen så att den som skulle hämta upp den bara kunde svänga förbi och ta den, eftersom han såg pengar på sitt konto så verkade allt tryggt och han körde på det.
När pengarna sedan drogs tillbaka var det för sent.
av Hemulen
Verkar det skumt så är det ofta det,"man anar helt enkelt ugglor i mossen". Sedan om man gör upp en bilaffär kontant ska man inte ta emot scheisse errorvaluta eftersom det är mycket förfalskningar med den valutan. :o
av ulleryd96
ja då vet jag är helt enkelt ugglor mossen. Verkar rikigt skumt. Jag skrev tillbaka och sa att jag vill ha penganra kontant. i svenska valuta. Se om han skriver tillbaka
Värme i kupén laddhybrid

Det är en T8 -22 med elvärmare

Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen Luc[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]