Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pelot
Jag har en XC70 04 som har gått 5000 mil. Haft den 1½ år. För några veckor sedan när jag slår av AC-n (brukar inte köra den när det är svalt ute) så luktar det skunk i blien. tror det är en tillfällighet men när jag slår på AC-n försvinner det. Samma hände igår när jag slog av AC-n. Kollat med bilmeken på samma gata som jag bor - enligt honom känt problem med AC. Svårt göra något åt. Beror på växt av bakterier, alger m m i nån del av AC-n som är svårt komma åt. Kanske finns nån spray man kan testa. Kollade med Bilia som inte kände igen problemet - ville ta in bilen för en felsökning som skulle kosta 500-1500 pix. Nån som känner igen sig? Kanke inte bara problem för XC70. Vad göra? Kan man bli sjuk om man inte åtgärdar?
Användarvisningsbild
av _Rick_
haha 'Kollade med Bilia som inte kände till problemet' :D

Jävla ormar :D Det är ju känt att ACs som inte används regelbundet riskerar att få gucka i evaporatorn så det luktar päckel.

Men följ tråden. Finns lösningar. ev så måste du dammsuga ut din evap nu när du inte kört med den hela tiden. Ajabaja :)
av pelot
Oki! Tack för goda råd! :D Testar nog först att dra på AC-n i 30 min och se om det blir bättre. Jag påminner mig också att jag ju inte kör AC-n på vintern alls men det kanske man ska göra??? :roll:

Hade en Mitsubishi Galant V& -93 förut med AC. Körde den bara på somrarna (AC-n alltså) - blev för kallt på vintern - körde den ca 20 min varje månad bara för att hålla igång den men hade inte broblem med skunklukt då. :o

Vad menar du med dammsuga ut evap? :???: Inga kemiska grejor då? Det borde väl bilmeken på min gata kunna göra i så fall?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
pelot skrev:Jag har en XC70 04 som har gått 5000 mil. Haft den 1½ år. För några veckor sedan när jag slår av AC-n (brukar inte köra den när det är svalt ute) så luktar det skunk i blien. tror det är en tillfällighet men när jag slår på AC-n försvinner det. Samma hände igår när jag slog av AC-n. Kollat med bilmeken på samma gata som jag bor - enligt honom känt problem med AC. Svårt göra något åt. Beror på växt av bakterier, alger m m i nån del av AC-n som är svårt komma åt. Kanske finns nån spray man kan testa. Kollade med Bilia som inte kände igen problemet - ville ta in bilen för en felsökning som skulle kosta 500-1500 pix. Nån som känner igen sig? Kanke inte bara problem för XC70. Vad göra? Kan man bli sjuk om man inte åtgärdar?

Jag trodde alla evaporatorer hade en "coating" som hindrade tillväxt och dålig lukt. Kan någon expert som kan volvo i detalj svara här. Jag har en 12 år gammal japps som som aldrig luktat konstigt för evaporatorn har en silverbeläggning som är antiseptisk.

Om nu volvo saknar detta så har jag hört att folk köper Virkon och duschar i luftintaget så försvinner problemen.
Användarvisningsbild
av _Rick_
Pelot: Om du har ECC så sköter ACn sig själv. Ingen anledning att stänga av den alls. Enda gången man vill stänga av den är när man vill felsöka om det är AC kompressorn som låter/vibrerar tex.

Så ser jag det iaf. Det finns säkert många tankar om det :)

Kolla även vid nästa service om din mek kan kolla om du har automatisk eftergång av kupéfläkten. Det är rätt smidigt. Så torkar den ut evap:en själv.

Evaporatorn = kylelementet som sitter i värmarpaketet bakom instrumentbrädan.

Evap kan även kallas Förångare

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]

Till och från så hackar bilen lite vid[…]

V70 1,6 Diesel rycker

Jag har själv bytt tre av mina fyra spridare […]

Funderar på att leta lite på skroten e[…]