Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MattiasD
KKR skrev:Jag vet att jag kastar "sten i glashus" som kör en bil som har möjlighet att köra på bensin, men är det konceptet som Volvo presenterar verkligen en miljöbil? Om det varir en "nödmotor" i engenskap av D2 eller en etanolmotor, så är allt glasklart. Men en D5:a, för att som de skriver:"För att få verkliga bilentusiaster att tänka grönt måste du ge dem en möjlighet att köra koldioxidsnålt utan att ta bort adrenalinkickarna som skapar äkta körglädje," . Med andra ord: Kör utav bara tusan med dieselmotorn oavsett utsläpp.
Håller med dig - ta en bil med stor skitig dieselmotor, addera en elmotor och vips kan vi inkassera den sk supermiljöpremien. T4F hade varit det logiska valet för Volvo. D5 motorn är onödigt skitig och fördyrar bara bilen. Men man kanske ska se det som ett första försök, och vi får hoppas D5:an kastas ut för ett mer miljövettigt alternativ.
av matzen10
Volvos uttalade mål med hybridbilarna är att behålla körglädje. Annars kommer inte kunden.

I Prius framgångssaga får man väl säga att det inte fanns något annat val än just Priusen om man ville köra hybrid. Körglädje och Toyota är ju inte direkt synonymt. Inte kan man påstå att Toyota är en förnyare av hybridkonceptet, trots flera års försprång, heller. Så jag tror att Volvo (och VW) är rätt ute med att utveckla ett rejält bra eldriftsystem i kombination med förbränningsmotor på mer än 90 hästar. Det lär behövas i en familjebil! Möjligen kan man ha en D2-motor i en C30 eller eller annan mindre bilmodell som mest rullar i citymiljöer och därmed inte är beroende av relativt stor kraft.

Sedan borde väl utvecklingen, allra helst hos Volvo, gå mot renare förbränningsmotorer.
Kul att intentionen ändå finns där från Volvos sida!

//Matz
av bilgalen
Jag tycker det är bra att Volvo nu gör en dieselhybrid istället för bensinhybrid som ju de flesta andra är. Även Audi ska ju lansera en Q5 snart med elmotor på bakaxeln, men där har man ju 2.0T bensinmotorn. Man kanske iof kan gissa att det blir 2.0T E85 motons som ansvänds på Svenska marknaden.

I vilket fall så blir det ju riktigt låg förbrukning, vilket ju ingen etanolmotor (E85) i bilvärlden kan erbjuda.
av Sharkbait
Roligt att höra att diesel/batteri skulle vara ett dåligt val utav Volvo.

Sedan när har bensin/E85 blivit miljövänligt?! :roll:
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Hur många V60 plug-in-hybrid skulle man sälja i USA med E85?! :roll:

Diesel däremot blir mer och mer populärt i USA och det är på tiden att Volvo erbjuder en där med.
Användarvisningsbild
av SvenB
Sharkbait skrev:Roligt att höra att diesel/batteri skulle vara ett dåligt val utav Volvo.

Om det är mitt inlägg du åsyftar skrev jag inte att, även om jag inte tycker att diesel är ett miljöbränsle, det var ett dåligt val av Volvo att ha diesel/batteri. Jag skrev, eftersom det skall vara en miljöbil, att de skulle valt en miljöklassad motor. Sedan har väl ingen här, vad jag har sett, skrivit att bensin är miljövänlig.
av Sharkbait
KKR skrev:Jag vet att jag kastar "sten i glashus" som kör en bil som har möjlighet att köra på bensin, men är det konceptet som Volvo presenterar verkligen en miljöbil? Om det varir en "nödmotor" i engenskap av D2 eller en etanolmotor, så är allt glasklart. Men en D5:a, för att som de skriver:"För att få verkliga bilentusiaster att tänka grönt måste du ge dem en möjlighet att köra koldioxidsnålt utan att ta bort adrenalinkickarna som skapar äkta körglädje," . Med andra ord: Kör utav bara tusan med dieselmotorn oavsett utsläpp.
MattiasD skrev: Håller med dig - ta en bil med stor skitig dieselmotor, addera en elmotor och vips kan vi inkassera den sk supermiljöpremien. T4F hade varit det logiska valet för Volvo. D5 motorn är onödigt skitig och fördyrar bara bilen. Men man kanske ska se det som ett första försök, och vi får hoppas D5:an kastas ut för ett mer miljövettigt alternativ.
KKR skrev:
Sharkbait skrev:Roligt att höra att diesel/batteri skulle vara ett dåligt val utav Volvo.

Om det är mitt inlägg du åsyftar skrev jag inte att, även om jag inte tycker att diesel är ett miljöbränsle, det var ett dåligt val av Volvo att ha diesel/batteri. Jag skrev, eftersom det skall vara en miljöbil, att de skulle valt en miljöklassad motor. Sedan har väl ingen här, vad jag har sett, skrivit att bensin är miljövänlig.
Ja, Ni är väl 2 personer som inte gillar Volvo`s val att välja diesel/batteri. Vad skulle Volvo ha valt istället för diesel som är miljövänligt?

Ingen här har sagt att bensin är miljövänligt! Men om man inte tycker att diesel eller bensin är miljövänligt så vad finns det då kvar att välja från Volvo`s motorprogram?
av MattiasD
XC90_Executive skrev:Hur många V60 plug-in-hybrid skulle man sälja i USA med E85?! :roll:

Diesel däremot blir mer och mer populärt i USA och det är på tiden att Volvo erbjuder en där med.

USA är världens störtsa etanolproducerande land, så det finns goda förutsättningar att sälja en hybridbil som går på el och E85/Bensin. Såvida GMs egna hybrid inte tar hela kakan, Volt/Ampere, den är just en hybrid som går på el och E85.

Jag har inte hört att diesel skulle vinna mark i USA. Men kan Svensson byta ett fossilt bränsle (bensin) till ett annat skitigare fossilt bränlse (diesel) så kan amerikanarna säkert också göra det. Allt hänger på politiska styrmedel och inställningen hos amerikanen.
av MattiasD
Sharkbait skrev:Ingen här har sagt att bensin är miljövänligt! Men om man inte tycker att diesel eller bensin är miljövänligt så vad finns det då kvar att välja från Volvo`s motorprogram?
Som sagt, T4F - nya etanolmotorn hade varit det naturliga valet för Volvo.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 18

Passar nog,skiljer bara lite på et (5mm)

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]