Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

sorsj skrev:Det är fortfarande en del missförstånd i luften beträffande D3/D5. Det är inte bara högeffektsprestanda som är finessen med D5. P.g.a. dubbelturbokonstruktionen (som ingen av D3-motorerna har såvitt jag vet) har man kunnat utveckla motorns 'finmotorik'. Den är alltså betydligt följsammare vid låga effektuttag, och saknar helt den turbotröghet som t.ex. D3orna har och D5orna före MY 2010 hade.
Jo, D3AWD har dubbelturbo.
PH
sorsj skrev:Det är fortfarande en del missförstånd i luften beträffande D3/D5. Det är inte bara högeffektsprestanda som är finessen med D5. P.g.a. dubbelturbokonstruktionen (som ingen av D3-motorerna har såvitt jag vet) har man kunnat utveckla motorns 'finmotorik'. Den är alltså betydligt följsammare vid låga effektuttag, och saknar helt den turbotröghet som t.ex. D3orna har och D5orna före MY 2010 hade.
Det stämmer vad gäller D3 (2,0) att den bara har singelturbo. Responsen är något snabbare i D5 men slänger du på en Geartronic-automat så tappar du stora delar av fördelarna med den snabba responsen. När jag körde båda två efter varandra senast så var skillnaden i respons så liten att jag inte ens märkte skillnad. Man gör nog det om man kört motorerna ett längre tag. D3 med automat tycker jag är en bra kombination om man inte vill slanta upp för en D5.
Visst har nya D5an dubbla turbo, en liten högtryckare som drar nästan från tomgång och en stor volymare som kopplas in sent och bara drar på höga varv.

Men på nya D3 så har man ju i princip bara skippat den stora volymturbinen som koppas in på högvarv och kör bara med den lilla fläkten, därför ska den dra precis lika bra på låga varv som en D5a, skillanden är att den "dör" över 3000 rpm eftersom det inte finns någon stor extrafläkt att koppla i där.

Att den är lite svagare på lägsta varv jämfört med D5 beror nog inte så mycket på skillnaden mellan singel och dubbelturbo utan på att man krympt motorvolymen till 2.0 liter vilket gör den svagare.

Jag kör själv 99,5 % av tiden under 3000 rpm så jag skulle klara mig superbra med D3 2.0 om dragvikten varit samma som på D5.
Så, då har jag åkt mina första mil en V70 MY11 D3. (Har min inne på felsökning).
Första intrycket (Sätter inget betyg än, utan detta är bara konstateranden) i jämförelse mot min är följande:

- Mjukare vid start
- Tystare gång (mer symaskinslik)
- Lite ketchupeffekt tyckte jag först, tills jag insåg att det satt nå dubbfria Europadäcks-junk på, återkommer med däcksfabrikat)
- Hög tomgång (1100rpm låg den på varje gång jag stannade till), antar att det är för att kompensera för dåligt vrid på låga varv som jag läste om i någon annan tråd.
Användarvisningsbild
av PaNi
Har du 1100 rpm på tomgång är något fel. Skall ligga runt 700. Däremot finns det nu en variant av motorstyrprogrammet som automatiskt höjer varvtalet till c:a 1100 när du släpper upp kopplingen och inte trampar på bromsen. Detta för att undvika kärringstopp, tvålitersmotorn saknar vridmoment helt på 700 varv, stor skillnad mot 2,4 med andra ord.
[quote="perhall"]Man har ju olika preferenser när det gäller motorkaraktär men den person som refereras ovan och var missnöjd med D5 hade helt säkert den gamla D5:an (MY08/09).
-Nej, jag har MY 2011!
svendufva skrev:
perhall skrev:Man har ju olika preferenser när det gäller motorkaraktär men den person som refereras ovan och var missnöjd med D5 hade helt säkert den gamla D5:an (MY08/09).!
-Nej, jag har MY 2011!
svendufva skrev:Nu när min D5:a sålts och jag slipper dieseloset samt dyra dieselnotor( kom aldrig under 1,1 uppmätt)funderar den.
Inte under 1.1 :-O) :-O) :-O) ....... Jag ligger ofta på 0,6 om det är lite landsväg, men jag har ju manull e klart.
av Lazy
VolvoB20 skrev:
svendufva skrev:
perhall skrev:Man har ju olika preferenser när det gäller motorkaraktär men den person som refereras ovan och var missnöjd med D5 hade helt säkert den gamla D5:an (MY08/09).!
-Nej, jag har MY 2011!
svendufva skrev:Nu när min D5:a sålts och jag slipper dieseloset samt dyra dieselnotor( kom aldrig under 1,1 uppmätt)funderar den.
Inte under 1.1 :-O) :-O) :-O) ....... Jag ligger ofta på 0,6 om det är lite landsväg, men jag har ju manull e klart.
Min hamnade på 0,47 senaste resan 20mil (90% landsväg), också manuell.
I XC90, där D3 och D5 har samma utväxling, drar D3 en ynka cl/mil (0,82 mot 0,83 för D5) mindre än D5 och då har D5 4WD. Det borde ju gå att få D3 lika snål som D5 kan man tycka. Eller hitta någon annan väg... tänk om man kunde få denna femcylindriga rätt trevliga motor att komma under 119 gram.../PH
Varvtalsmätare Volvo 240 -88

Nu är problemet löst. Varvräknaren […]

Volvo 240 klocka

Nu är problemet löst. Det som händ[…]

Då kör vi denna en helg. IMG_0544.jp[…]

Hade en Golf 3 en gång i tiden och den gick […]