Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MattiasD
Mycket trevligt val! :D Berätta gärna vad du får för förbrukningssiffror. TSI motorn kan mycket väl utnyttja etanolens egenskaper bättre och behöver inte dra 30% mer volym bränsle på etanol.
av Mano
Ja det ska bli kul och se hur mycket den drar i verkligheten. Jag kör mellan 12-20 mil varje arbetsdag och de bilar jag haft tills nu ligger ofta precis eller strax under uppgiven förbrukning vid min typ av körning.

Jag tycker också att downsizing är intressant och här är det en 1,4 liters motor med kompressor och turbo som har 160hk, Volvo kommer ju också med mindre och mindre motorer som blir snålare och ändå är lika starka, tror det är en utveckling som alla biltilverkare måste gå. Volkswagen ligger dock några år före. Volvos 2,5 må vara hur härlig, kraftfull och tålig som helst men i mina ögon är det en törstig tung gammal dinosaurie.
av MattiasD
Jag många gånger skrivit om Volvos omoderna motorer. 2.0F, en motor utan turbo, kompressor och direktinsprutning, platsar inte i en bil för 300k kr. Där har tyskarna en stort försprång även om Volvo nu introducerat en modern motorfamilj där T4F verkar intressantats. Nu finns T4 även i V70 och jag hoppas Volvo skyndar på och även inför T4F. Egentligen är det svårt att begripa varför T4F ska dröja. Alla motorer idag borde gå på minst ett biobränsle förutom bensin.
Användarvisningsbild
av farmerswalk
Passat... Jo visst är de fina men... Fortfarande habegär=0. Heja Torslanda!, säger jag. Dock inget ont om ditt val. Nya modellen är riktigt fin att se på.

Tomas
Användarvisningsbild
av FWH
Mano skrev: Nu var det dags för byte och Volvo hade inga etanolalternativ för mig som är tvungen att köra med det så nu väntar jag på en ny Passat. Den ligger på 0,67 bensin och 0,9 för etanolen så den är ju snålare, kanske samma siffror som Volvos nya T4F kommer att ha och det blir ju betydligt roligare att tanka i framtiden + att man inte behöver besöka macken lika ofta.
Nya Passatens E85 motor har klart imponerande förbruknings-siffror, om man nu kan uppnå dem i praktiken.

Det största minuset jag upplevde med Passaten var att (standard) stolarna inte håller alls samma komfort som tex Volvo, jag har dock inte provat några av tillbehörs-stolarna.
av Mano
Det stämmer att standardstolarna både i Volkswagen och Audi är helt kassa. Jag kan aldrig hitta en skön sittställning då man inte kan justera stolsdynans lutning och med min längd på 1,82 så får jag då inget stöd för benen. Dåligt att en sån funktion inte är std, men med elstolarna så kan man tilta stolsdynan och "nya" Passatens sportstolar är något bredare om rumpan än förr så iallfall jag kan hitta den ultimata sittställningen.
av ZizzoZ
markgard skrev:Steff 99: Där ser man. Fick höra en siffra på 6000, men det måste varit en helt annat motor.

Racetwin: Cirka 3200 varv i 110 km/h brukar jag ligga på om jag minns rätt. Nålen pendlar mellan 3000 och 3500 ungefär. Håller med om att det är lite surrigt, så en 6:e växel hade inte varit fel när man fått upp farten. :-)
Jag har en D3a My11. Skatten ligger på 2400kr/år och i 110 km/h så ligger jag på 1600 RPM.

quote-ar dig eftersom du hade med båda dom sakerna jag tänkte på :)
av markiica
markgard skrev:Steff 99: Där ser man. Fick höra en siffra på 6000, men det måste varit en helt annat motor.

Racetwin: Cirka 3200 varv i 110 km/h brukar jag ligga på om jag minns rätt. Nålen pendlar mellan 3000 och 3500 ungefär. Håller med om att det är lite surrigt, så en 6:e växel hade inte varit fel när man fått upp farten. :-)
V70 II 2.4D -09 med automatlåda hade årsskatt 6000kr exakt. Nu med dessa skattesänkningar som de har genomfört har det gått ner till ungefär 5200kr +-100 kr, vågar inte säga exakt men någonstans där iaf.

Snyggt! Bävar inför bromsjobbet, det ve[…]

The discs don't look too worn. Check that they are[…]

Ny stereo i min s40 2004

Hej, passar en sådan stereo direkt i urtaget[…]

Är det inte bytt egr och egr kylare på […]