Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonke75
Skulle byta kamremmen som gått av på min 240 i dag. Allt gick bra tills jag skulle nolla kamaxeln. Kan inte rubba den. Någon som har några tips?? Motorn är en B21
Har provat med en nyckel på bulten, men jag vågar inte ta i så mycket mer. Hur tungt ska det gå?
Senast redigerad av 2 Jonke75, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Man får ju ta i om man ska kunna flytta den med handen på drevet, men med en nyckel på skruven ska det inte vara några problem... Se bara till att skruven inte lossar om du behöver flytta kammen bakåt.
Vad är det för motor? Det är väl egentligen bara B230K som slår i ventilerna, men ska man vrida kamaxeln för sig så är det inte fel att vrida vevaxeln ett kvartsvarv från märket, då står alla kolvar halvvägs ner. (Gäller 4-cyl motorer)
av Hemulen
Hjälper det inte att göra som ovanstående skriver har kammen skurit,om så är fallet kan det möjligtvis gå att skruva loss den och putsa till den lite med smärgelduk har för mig att en snubbe lyckades med det. Hur bra det är att göra så på en skala kan ju diskuteras länge och väl,helt enkelt ältas. :D
Användarvisningsbild
av lilleman
Hemulen skrev:Hjälper det inte att göra som ovanstående skriver har kammen skurit,om så är fallet kan det möjligtvis gå att skruva loss den och putsa till den lite med smärgelduk har för mig att en snubbe lyckades med det. Hur bra det är att göra så på en skala kan ju diskuteras länge och väl,helt enkelt ältas. :D
Det har funkat 2-gånger för mig på
en 244a 77a och en 242a 76a med b21a i båda :-DD

Mvh/Roger
Användarvisningsbild
av StefanT5
Ha varit med om en Cheva motor corvette som hade skurit på vevlager och det va utställning.
Vi plocka ner oljetråget och släppte överfallen, putsa veven och i med lager med allt i.
Starta motorn och allt fungerade utan problem så körde de resten av sommaren.
Vintern sen så togs motor ur och renoverades men veven va lika som när vi putsa den funka fint.
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 borde vara til[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]