Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
XC90_Executive skrev:Fast vid några moment, t.ex acceleration krävs nog hjälp av dieselmotorn.
Så bizzart långsam som accet är i EU-Cyckeln är måste 75 hk eller 2*50 hk elmotor vål räcka utan problem. eller är jag fel ute ?:-/
av Enzo
om man kan köra en drive i eucykeln med 109 hk lär ju 100 hk elmotor räcka. Det lär inte bli några problem
Senast redigerad av 1 XC90_Executive, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: onödig citering
Användarvisningsbild
av Racetwin2
VolvoB20 skrev:
XC90_Executive skrev:Fast vid några moment, t.ex acceleration krävs nog hjälp av dieselmotorn.
Så bizzart långsam som accet är i EU-Cyckeln är måste 75 hk eller 2*50 hk elmotor vål räcka utan problem. eller är jag fel ute ?:-/
Ja, men även om man kör med dielseln igång på hybridbilen i EU-cykeln så kommer dieseln inte dra i princip någonting. Vid acceleration så klarar elmotorerna majoriteten av det som krävs för att accelerera bilen. Elmotorer har ju max vridmoment från noll rpm så de är riktigt effektiva. Vid inbromsning så återvinns bromskraften direkt i batterierna. Gissar att den även kommer ha start/stopp och då är det inte mycket bränsle som går åt oavsett hur man kör. Det skulle tom kunna bli så bisarrt att den har lägre förbrukning i EU-cykeln än vad den har vid ren landsvägskörning...... :shock:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Racetwin2 skrev:
XC90_Executive skrev:0,19 vid blandad körning blir det väl just för att man kan köra mycket på bara elmotorn! Det är ju inte som andra hybrider att man kan köra 200 meter på eldrift.... :wink:
EXAKT!

Se denna artikel om V60 Hybrid. 0,19 diesel l/mil. 225hk diesel + 75 hk elmotorer=300hk. Det är inte alls orimligt!

Koldioxidutsläpp på 50g/km :)

http://di.se/Default.aspx?sr=6&tr=28379 ... anguage=sv
Har läst artikeln. Har kört flera hybider och varför skulle den dra 0.19 .....

Kör man i jämn fart längs lnadsvägen gör hybriden varken till eller ifrån på förbrukningen, hur skulle det få en 215 hk D5 att dra 0.19.

I stan gör ju hybriden att man laddar upp batteriet när man bromsar och använder strömmen när man kör iväg och därför kan man köra på nästan samma siffror som på landsvögen där man har jämn fart.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Racetwin2 skrev:
VolvoB20 skrev:
Ja, men även om man kör med dielseln igång på hybridbilen i EU-cykeln så kommer dieseln inte dra i princip någonting. Vid acceleration så klarar elmotorerna majoriteten av det som krävs för att accelerera bilen. Elmotorer har ju max vridmoment från noll rpm så de är riktigt effektiva. Vid inbromsning så återvinns bromskraften direkt i batterierna. Gissar att den även kommer ha start/stopp och då är det inte mycket bränsle som går åt oavsett hur man kör. Det skulle tom kunna bli så bisarrt att den har lägre förbrukning i EU-cykeln än vad den har vid ren landsvägskörning...... :shock:

Det är ju löjligt att inte räkna all energi som finns i batterierna när man startar körningen i EU cyklen och förbrukas under provet.

Sätt dit större större batteri så bilen klarar hela cyckel på batterit och vips kvalar den in på 0 l/m och 0 gram/mil
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Jag tror man syftar på EU-cykeln när man pratar 0,19.

Men även landsväg kan du ju tvinga bilen att bara köra batteri om du vill. Du kanske har en räckvidd på 60 km eller liknande. Med tanke på att snittkörsträckan per tillfälle för en bil i sverige bara är 6km så kommer många att kunna köra 100% på el till och från arbetet/affären etc.

Men för en långresa funkar det ju inte lika bra.

edit: Tänk vad gött om man ligger med en 1600 kilos husvagn upp för Hallandsåsen och kopplar in 100hk elmotorer utöver dieseln, he, he :wink:
Senast redigerad av 1 Racetwin2, redigerad totalt 0 gånger.
av perhall
Tyska ams har rätt sofistikerade motorer för att mäta energiåtgång etc. i elbilar. Ja, liknande de som finns för befintliga bilar. Mer sånt borde kopplas till EU-mixen.../PH
av stavas
Någon som hört något mer om någon eventuell extern facelift?
Pratade med min handlare i fredags, och enligt honom har dom fått bekräftat att det kommer en intern facelift (färgskärm etc), och att han misstänkte att det även kommer blir en extern facelift.
Jag ställer mig dock lite frågande till en eventuell extern facelift. Borde man inte ha sett lite spionbilder på maskerade V70:ar som testkörts ute i trafiken? Brukar ju alltid publiceras sådana bilder...

// Torbjörn
Användarvisningsbild
av FWH
Man kan ju tänka sig några plast bitar som justerats lite.
Användarvisningsbild
av Guligan
Bilsalongen i Geneve i början av mars brukar vara ett bra premiärställe för nya modeller och facelifts. Inte många veckor kvar...
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 40
GLT på en 2.0t?

Har bekymmer med att min 2.0t från 2003 bete[…]

Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarna […]

Visa din semesterbil(d)

Semester... Är man pensionär kan man &ar[…]