Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
KKR skrev:
FWH skrev: Något högre (0,1-0,2 l per 100 km) förbrukning i test cykeln, det är inte säkert att det har någon större betydelse i verkligheten.
Det kan väl kanske vara så att de nya "testcykelsiffrorna" ligger närmare verkligheten.
Visserligen. Och jag vill nog mena att 2,5T/FT ändå ligger rätt nära verkligheten från början. Inte som Audis 2,0T 211 hk som ska dra 6,5 men knappast går under 8,0 på motorväg.

Hur som helst vore det ett mycket udda och vanskligt grepp av Volvo att försöka återge siffror som ligger närmare verkligheten. Mig veterligen är det bara Porsche som lyckas med det. BMW tidigare men inte längre... och f ö så ökade förbrukningen på BMW markant när EURO4 infördes - dock ej i EU-mixen/PH
av viktore
FWH skrev:
perhall skrev:
FWH skrev:Då måste man få ner förbrukningen på den manuella 6:an till 9,2.
Det går nog. Den drar 8,9 i S80 med automat så... jag vill också hellre ha 3,2:an än 2,5T:n som FT!
/PH
9,9 enl Volvocars.com, då iofs med AWD och Geartronic.

10,2 i V70...
Av siffrorna du nämner att döma så har du nog kollat på T6?
Det kvittar förvisso, både 3.2 och T6 är överlägsna motorer jämfört 2.5FT. Egentligen inget konstigt då 6orna är nyare motorkonstruktioner.
Användarvisningsbild
av FWH
viktore skrev: Av siffrorna du nämner att döma så har du nog kollat på T6?
Det kvittar förvisso, både 3.2 och T6 är överlägsna motorer jämfört 2.5FT. Egentligen inget konstigt då 6orna är nyare motorkonstruktioner.
Ja, det var T6 jag kollade på... :oops:
av Linqid
2,5FT ska tydligen bara erbjudas fram till v.13, som MY11 och enbart R-Design. Vad jag hört läggs tillverkningen av motorn sedan ner, sista chansen att slå till på en klassiker med andra ord..
av perhall
Linqid skrev:2,5FT ska tydligen bara erbjudas fram till v.13, som MY11 och enbart R-Design. Vad jag hört läggs tillverkningen av motorn sedan ner, sista chansen att slå till på en klassiker med andra ord..
Ojdå, att de orkar certa om bilen för att sälja max 2000 bilar förvånar mig. T4 och T5 kan ju också erbjudas med bra R-designpris (277900 för T4 är ett bra pris!) och 5-cyl-fantasterna har ju haft ett tag på sig att köpa bilen med EURO4.

Nu önskar vi bara en manuell 3,2 med R-paket för 319900!
PH
Användarvisningsbild
av FWH
Linqid skrev:2,5FT ska tydligen bara erbjudas fram till v.13, som MY11 och enbart R-Design. Vad jag hört läggs tillverkningen av motorn sedan ner, sista chansen att slå till på en klassiker med andra ord..
Vet du om T4F kommer att börja säljas v14?

Vad jag hörde skulle T4F på V60 börja tillverkas ca v21-23, så sälj start v14 låter rimligt, om den nu kommer samtidigt i V70 som i 60-serien.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
perhall skrev:
Ojdå, att de orkar certa om bilen för att sälja max 2000 bilar förvånar mig. T4 och T5 kan ju också erbjudas med bra R-designpris (277900 för T4 är ett bra pris!) och 5-cyl-fantasterna har ju haft ett tag på sig att köpa bilen med EURO4.

Nu önskar vi bara en manuell 3,2 med R-paket för 319900!
PH
Fast 2,5 AFV kommer ju fortsätta säljas. Jag såg precis att den nu kommer erbjudas med lägre bagagegolv som option (9cm i stället för 15cm). Detta skulle gälla FRÅN vecka 15 så visst kommer 2,5:an finnas kvar. Fast kanske inte som 2,5FT då vilket är synd.

Jag skulle också tippa att Volvo får betala ganska bra till Ford för T5:an. Det brukar ju vara så om Ford vet att Volvo byggt fast sig i Fords motorer + drivlinor. Kanske finns det incitament att hålla 2,5:an kvar av det skälet? Tänk om de gjorde samma som med D3, dvs krympte slaget och fick en högvarvig tvåliters turbofemma :) Den har trots allt moderniserats i omgångar och är ur det perspektivet inte att betrakta som omodernare än D5 eller T6....
av Linqid
FWH skrev:
Vet du om T4F kommer att börja säljas v14?

Vad jag hörde skulle T4F på V60 börja tillverkas ca v21-23, så sälj start v14 låter rimligt, om den nu kommer samtidigt i V70 som i 60-serien.
Nej, fick infon av en person som jobbar med polisbilar. Enligt informationen dom fått av Volvo kan inte 2,5FT beställes efter v.13. Frågan är om man helt stoppar tillverkningen av motorn (och har byggt på sig ett lager för framtida AFV-bilar?) eller om den fortsätter i begränsad upplaga. Han hade ingen info om T4F då den inte är aktuell för polisens bilar, lite väl klen (lite intressant - kommer polisen köpa in färre Volvo nu? Rena bensinbilar köps knappt in längre, utöver ett fåtal T6, så T5 lär inte vara aktuell. D5 är ju populär, men pga miljömål måste ett visst antal bilar rulla med etanol i tanken).
Användarvisningsbild
av hollan
ja polisen har krav på att 50% av alla nya bilar är miljöbilar dock på min ort så hatar polisen 2,5ft dom får tanka 3gånger på ett pass :D så dom löser detta problem med att köpa civilbilar som miljöbilar eftersom dessa inte rullar mycke mer än 2500mil om året när ryckarbilar rullar 10-12000mil så de e mest xc70 d5 som får bli målade bilar
Användarvisningsbild
av FWH
Nu är änteligen 2,5FT även med på Tekniska Data på volvocars.com

http://www.volvocars.com/se/all-cars/vo ... -spec.aspx

Man har även rättat accelerationstiderna i "bygg din bil", men man har glömt att ändra till Euro5 där... :roll:
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
Trasig Renault Scenic

Och, Renaulten går bra. […]

Volvo 740-87 problem vid start B230e

Hej helt ny här och stött på probl[…]

Att fixa det på ett par timmar känns v&[…]

Hej! Har en hastighetsmätare som lägger […]