Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hallå!

Som rubriken lyder måste jag renovera framvagnen och byta båda yttre styrlederna samt båda spindellederna. Styrlederna tror jag inte är något större problem, men spindlarna brukar ju kunna sitta som satan. Båda lederna fanns lösa att köpa på skruvat.se och jag tänkte prova deras leder, så får vi se vad det håller för kvalitét.

Tips på verktyg och tillvägagångssätt mottages gärna, så jag kan planera innan jag ger mig ut till verkstan. :)
köp kompletta länkarmar då det inte går att byta spindellederna på ett säkert sätt. Sitter ipressade från fabriken, och byter man så får man svetsa lite mellan leden och armen vilket kan släppa om man har otur. Inget man vill ska hända i 100km/h +. Sen tar ju leden stryk om man svetsar eftersom det blir varmt.
Kostar inte mycket att köpa kompletta länkarmar på biltema och inte speciellt svårt att byta heller. Du får ju dessutom orostade nya länkarmar som du kan rostskyddsbehandla när dom är på plats eller före, bara dumt att försöka att byta bara spindellederna ??:-/
Alltså bör jag inte äns försöka ge mig på att bara byta spindeln?

Någon som prövat biltemas länkarmar och kan gå i god för dom? Är lite tveksam på vad för kvalité deras leder håller... har dock köpt hjullager där med gott resultat, så lederna kanske är att lite på också.

Annars har skruvat.se kompletta länkarmar med spindlar för 788:- st.(288:- dyrare än hos biltema) Ska forska lite mera kring detta och se vad jag kommer fram till...
metalHJ skrev:Behövs det hydraulisk press eller inte för att få ur leden?
Det är därför som det är enklare att byta hela bärarmen eftersom själva leden redan är ipressad i den då. Byter man allt så sitter ju leden redan på plats, då är det bara tre eller fyra skruvar och muttrar som ska loss och muttern vid själva leden brukar sitta ganska fastrostad och trångt så att det brukar vara enklast att ta till vinkelslipen och kapa av den.
Jag har förstått att du anser det smidigast att byta hela bärarmen, men det var ju inte riktigt min fråga :)

Jag undrade bara helt enkelt om man behöver en hydraulisk press för att få ur leden?
Framvagnsbalk Volvo 240

Att notcha ur balken lite för att ge mer […]

Konstigt elfel

Kolla om det finns några aktiva eller lagrad[…]

AC fungerar bara på en sida

AC:n kyler såvitt jag vet (åker P80) a[…]

Jo det är samma på alla 940 men tidiga […]