Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

VXC70 skrev: varför köpa en bil med problem som man själv inte kan åtgärda på ett fackmanna mässigt sätt?
För att man kan få en väldigt fin bil till ett väldigt bra pris. Jag håller här på att ta reda på hur man gör för att åtgärda den på ett fullvärdigt sätt.
VXC70 skrev: Problemen kan bli stora, och vilken verkstad skulle vilja göra efter arbeten på ett system som en "hemmapulare" hållt på med.
Vilka stora problem kan uppkomma och vad är det för fel man kan göra?
Och hur ser verkstan att det har varit nån annan där och bytt kuddar innan?
VXC70 skrev: för med tanke på de frågor som TS ställt i början av tråden så lär den inte vara utbildad fordonstekniker....
Nej, jag är inte utbildad fordonstekniker. Men jag håller på att leta reda på den information som jag behöver för att utföra samma arbete, lika bra som en utbildad fordonstekniker.
gooose skrev: Det kan även vara så att kontaktstycken som du ansluter till bagarna har brännskadats av explosionen och då skall även kabelmattan bytas
Detta känner jag till, man kan behöva byta kontaktrullen pga skadad kontakt. Om kontakten till passagerarkudden är skadad är det får man väl byta kablarna som sagt. Vilket fall så ser man ju det när man sätter dit kuddarna.
CarMan skrev: Du får inte under några omständigheter bygga om bilen så den saknar pasagerar airbag.
Varför inte det, bara man vet om det sitter airbag där eller inte så borde det väl inte vara några problem? Eller vad är det som gör det olämpligt?
CarMan skrev: Sen om du tar begagnade saker så är det viktigt att du dubbelkollar att du monterar in rätt delar, det finns olika SRS utrustning på olika bilar!!!
Jepp, men det kan man väll kolla på artikelnumeren på delarna man sätter in att det är samma som de som satt där innan.
VXC70 skrev: om airbags utlöst då lär ju karossen ha tagit stryk och bilen behöva riktas i riktbänk. airbagsen utlöses ju inte för minsta krock men har de utlöst vid krock lär de ha varit en smäll.
Om det har smällt så hårt att den har blivit ramsne så märkar man väl det genom att dörrarna inte går att öppna och stänga utan problem. Bara för att kuddarna har löst ut måste väl inte bilen vara ramsne...
CarMan skrev: SRS styrenhet + ladda mjukvara & återställa krockstatus i CEM
Vad är det för gränssnitt på SRS-styrenheten? Eller kan man lämna programeringen till en verkstad som gör det för en billig penning?
Använder man ett vanligt OBD2-verktyg för att återställa krockstatus i CEM?
Jipen skrev:
VXC70 skrev: om airbags utlöst då lär ju karossen ha tagit stryk och bilen behöva riktas i riktbänk. airbagsen utlöses ju inte för minsta krock men har de utlöst vid krock lär de ha varit en smäll.
Om det har smällt så hårt att den har blivit ramsne så märkar man väl det genom att dörrarna inte går att öppna och stänga utan problem. Bara för att kuddarna har löst ut måste väl inte bilen vara ramsne...
För din egen skull bör du nog försäkra dig om att den är rak innan du köper den, det behöver ju inte ha påverkat dörröppningarna.

/Martin
Som svar på dina svar på mina inlägg:

Det är vad som KAN hända som gör att det inte är värt risken. Om det är sannolikt eller inte är ovidkommande.

Lägg gärna ut regnummer på den där bilen när du är klar så man vet vilken bil man inte ska köpa om man i framtiden vill köpa en begagnad S60.
Berätta gärna mer om du fullföljer köpet, låter intressant.

Sådanna här reaktionen blir det tydligen så fort någon nämner nått om airbag och SRS, tycker det är aningen överdrivet, visst ska man ha respekt för grejorna men men.....

Byt så mycket du kan själv, går det ens att få tag i nya airbags (som inte är stulna)?
Lämna sedan in bilen på Volvo verkstad och dom får kolla/nolla mjukvara.
Krockkuddar säljs varken över disk eller av skrotarna. Undrar om det finns någon anledning till det...? :roll:

Jag tycker det känns otroligt läskigt att någon hemmapulare ens tänker på att göra en sån här operation själv. Bilen kommer med största säkerhet ut på begegnatmarknaden igen och det skulle förvåna mig mycket om nämnda hemmapulare informerar köparen om att han monterat bilens viktigaste, och mest komplicerade, säkerhetsdetaljer själv. Usch...jag ryser...
Jipen skrev:
VXC70 skrev: varför köpa en bil med problem som man själv inte kan åtgärda på ett fackmanna mässigt sätt?
För att man kan få en väldigt fin bil till ett väldigt bra pris. Jag håller här på att ta reda på hur man gör för att åtgärda den på ett fullvärdigt sätt.
VXC70 skrev: Problemen kan bli stora, och vilken verkstad skulle vilja göra efter arbeten på ett system som en "hemmapulare" hållt på med.
Vilka stora problem kan uppkomma och vad är det för fel man kan göra?
Och hur ser verkstan att det har varit nån annan där och bytt kuddar innan?
VXC70 skrev: för med tanke på de frågor som TS ställt i början av tråden så lär den inte vara utbildad fordonstekniker....
Nej, jag är inte utbildad fordonstekniker. Men jag håller på att leta reda på den information som jag behöver för att utföra samma arbete, lika bra som en utbildad fordonstekniker.

men lycka till att göra det lika bra som en utbildad, som någon skrev tidigare utlösning av krockkuddar vid körning är livsfarligt för andra trafikanter med.

Sen som någn annan skrev så säljs inte SRS artiklar över disk ens utav skrotar och volvo.

få en fin bil till bra pris, inte skulle man vilja köpa en krockad bil, att bilen är ramsne behöver inte på verka dörrar!

deformationszonen i frontstruckturen och i sidorna av motorutrymme kan ha gett vika i nån svets skarv eller dylikt så bilen vid nästa krock inte är säker att krocka med.

köp ej bilen om du inte kan tänka dig att lägga ut pengarna på att ställa den i riktbänk och kolla så den inte är ramsne. samt låta utbildad verkstad montera SRS grejjerna.
Säkerhetssystem i en 2005a volvo är avancerat för volvo är säkerhet vid färd och krock en viktig grundpelare.
i servicebok ska ju de skrivas i om krockkuddar osv har bytts ut, och gör du det själv så gör ju du det inte på rätt vis. och eftersom du inte är fordonstekniker så lär du ju göra fel någonstans.

sen skriv reg nummer här om du tar och reperar systemet själv så vi andra volvo tokar kan hållas oss borta från att äga ditt projekt.

Varför inte köpa en "frisk bil" sparar ju pengar bara de och s60 tidigare modeller än 05 är inte dyr så varför inte nöja sig med en billigare? jag vet att faceliften kom -05......

srs är inget att leka med.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Erik, tack så jättemycket för utf&[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]