Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av GlennKvarn
Fick höra ofta när jag köpte en 850 -93 med automat att det var viktigt att byta oljan i växellådan eftersom de annars ofta gick sönder och det var dyrt. Har frågat runt lite men inte fått några raka svar, igår såg jag en tråd här på forumet om just detta men nu kan jag inte hitta den, så jag gör en ny...

Jag läste där att det fanns två alternativ, antingen byta oljan eller göra något som lät som att tvätta systemet, det var alltid ett eller i mellan något som förvånade mig. Som jag förstår det ska man väl göra båda?

Nu undrar jag bara hur man gör det? Är det görbart för en oerfaren? Och även vad det där andra momentet "tvätta" eller vad det nu stod var? Sen undrar jag vilken olja/hur mycket man ska ha och vart man köper det. :D
av Gelis
Antingen så kör man en sköljning av lådan dvs man släpper på returslangen till lådan vid kylaren och ansluter en slang i stosen på kylaren och stoppar andra änden i en dunk.
startar motorn och låter lådan pumpa ut ca 2 liter stängar av o fyller på 2 liter genom lådans oljesticksrör. startar igen o kör ut 2 liter upprepa detta tills det kommer klarröd olja. sista cyckeln fyller man inte på 2 liter utan lite mindre för att kunna justera nivån.
Eller så tömmer man lådan på olja genom tråget och fyller på motsvarande mängd men då får man inte bort all gammal olja.

Edit: Svaret ovan kom före mitt innan jag skrivit färdigt, tog lite lång tid att slutföra svaret. borde tittat i tråden innan jag klickade på sänd

Utan värmare kommer du inte upp i rätt t[…]

Trasig pump? Rapsolja?

Tror nog du behöver byta värmepaketet f&[…]

Tjena! Tidigare idag så klagade bilen p&ari[…]

Hur blir det om man betalar 1000kr+2000kr och &au[…]