Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av markiica
Hejhej,

Jag funderar på att byta till en V70 2.0F och har läst mkt om den? Men jag kommer inte fram till en sak, är den skattebefriad de första 5 åren eller inte?

Tacksam för svar!
av Novis01
Ja, om den är registrerad efter 1/7 2009.
av markiica
Vad konstig om den är registrerad efter 1/7 2009, vad spelar det för roll när den är registrerad om det är samma bil med samma motor?
av markiica
Aa jag ringde runt lite precis och fick reda på att det var så
av Novis01
markiica skrev:...Jag funderar på att byta till en V70 2.0F och har läst mkt om den?...
Provkör den först så kommer du snart på andra tankar :roll:
Användarvisningsbild
av FWH
Novis01 skrev:
markiica skrev:...Jag funderar på att byta till en V70 2.0F och har läst mkt om den?...
Den är lite under motoriserad tycker jag också, men det beror lite på vad man är van vid samt hur och var man kör.
av markiica
Novis01 skrev:
Är den dålig? Jag har läst och hört att den slösar ganska mkt bensin och ännu mer etanol. Pratat dessutom med några taxiförare som säger att de ångrar den dagen då de köpte V70 2.0F men jag antar att det inte lönar sig om man kör så många mil per år, men jag vet inte skatten är ju mkt lägre på den än t.ex min nuvarande V70 II 2.4D och enligt någons beräkning så sparar man in ca 2000kr jämfört med 2.4D om man kör ungefär 1500mil/år.
Några råd och kommentarer från kunniga och ägare till V70 II med denna motor ??
Användarvisningsbild
av Variosboy
Inte en chans i helvete att du kommer att spara pengar på att gå från 2.4D till en 2,0F även om skatten är gratis på 2,0F för all framtid!

För enda chansen att du har hög förbrukning idag på din 2,4D är att du kör hårdare än normalt (vilket du nog kommer att göra i en 2,0F också i så fall), och tycker du att dieseln drar mycket då så kommer du få klåda när du inser att 2,0F är mycket törstigare än normalt vid hårdare körning!

Vissa här har ju bytt från 2,0F till 2,5FT och säger att förbrukningen är densamma, så 2,0F med sin 5-vxlade låda är en riktig miss-match från volvos sida...
Vilken mjukvara har ni?

Två saker som jag tycker blev annorlunda eft[…]

3G släcks

Jag fick svar från Volvo förra å[…]

Jag har konstaterat att vårt campingbord, so[…]

S40 1.8f ac problem

Kan nämna att det är samma in/utlopps di[…]