Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mr Mange
Har en V70N 2001 2,4l
Satt i en ny bilstereo idag, plockad ut mittkonsolen (smidigt och enkelt) kopplade ur sladdarna, ner med orginalradion (heller inga problem). Gjorde som det står i Haynes, slå på tändningen dra ur den gröne sladden, vänta 5 sekunder, koppla in sladden igen, därefter skall enheten vara återställd.
Satt in den nye radion med ny panel och den funkade som den skall, men så när tändningen var på så står meddelande i displayn "SRS Airbag Serv. Omgående".

Panelen passade inte riktigt som jag tänkt, och bestämde mig för att åter koppla in orginalstereon, detta hade dock tyvärr ingen påverkan på meddelandet "Airbag...."

Är det en olycklig slump att meddelande dyker upp när jag installerat en ny bilradio? Eller har jag lyckats "störa" ut datorn.
Den vanliga röda airbaglampan lyser inte, utan bara detta förbaskade datormeddelande...
Har airbaggen lagt av nu, å så riskerar jag få ratten i pannbenet om jag krockar??
Måste man uppdatera mjukvaran?
Förresten, kan man på något vis uppdatera mjukvaran utan att köra in till en verkstad? Typ, ladda hem mjukvaran från The Pirate Bay, haha! :wink:
Användarvisningsbild
av CarMan
Du har ha haft tänning eller radioläge på med en styrenhet troligen CCM urkopplad ud bilen (man får aldrig så på nänningen när bilen inte är ihoppskruvad)
Ta bort batteripolen är väll det bästa om man ska skruva bort styrenheter!

Så länge lampan lyser är airbagsystemet urkopplat, o kan bara återställas med specialverktyg
av Mr Mange
Ajdå, låter inte bra..
Fast borde inte den vanliga röda airbagsymbolen på instrumentbrädan lysa om airbaggen inte fungerar?

Irriterande.

Vad kan det kosta för en verkstad att fixa detta? Kopplar dom en datakabel till bilen o trycker på enter? :)
Användarvisningsbild
av CarMan
Mr Mange skrev:Ajdå, låter inte bra..
Fast borde inte den vanliga röda airbagsymbolen på instrumentbrädan lysa om airbaggen inte fungerar?

Irriterande.

Vad kan det kosta för en verkstad att fixa detta? Kopplar dom en datakabel till bilen o trycker på enter? :)
Typ så gör man (men det tar lite längr td än att bara trycke på enter)
av Mr Mange
OK. Ctrl-Alt-Delete och SEN Enter... :D

Nä skämt åsido, tack för svar! Blir till att ringa och förhöra sig vad det kan tänkas kosta...
Användarvisningsbild
av Funk
Kolla runt på forumet om du inte har någon snäll medlem som kan släcka och/eller läsa felkoder åt dig. Bor du t.ex i Göteborg så kan jag hjälpa dig...

/Thomas
av ercmeister
Har fått detta meddelande på min s60 - 01.. så känner jag en som har en sånt där verktyg som släcker dom där felkoderna! men det fortsätter och komma upp.. är det då fel på just det som står att det är fel på? för står att det är något med bältet på passagerar sidan? Någon som haft samma problem eller hur man vet hur man fixar det och om det är dyrt? :) tack på förhand! :)
Användarvisningsbild
av greeeken
JA om det kommer upp igen så är det nått som är fel.
Jag skulle gissa på att det är kabelbrott antingen airbagen på stolen eller kabelbrott bälteslåset
Användarvisningsbild
av greeeken
Nja bälteslåset kostar ca 500 kr på volvo då ingår kabel.
Är kabeln till airbagen i stolen av ( många som haft sådant) så äre det ju ny airbag o den säljs inte över disk på volvo, Då är det en beggad eller så löder du ihop kablarna där dom gått av.

Ja. EXC betyder helt rätt att något &au[…]

såg nu finns 342..hmm undra vad det är

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]